عربستان دچار گسست طایفه‌ای شده است + ویدیو

شنبه 9 خرداد 1394 - 21:35

یک پژوهشگر علوم سیاسی سعودی از بروز گسست شدید طایفه‌ای در عربستان پرده برداشت.

"توفیق السیف"، شنبه شب در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: در حال حاضر، عربستان از گسست شدید طایفه ای رنج می برد و ما نیازمند قانونی برای صیانت از وحدت ملی هستیم که به ریشه یابی دودستگی و علل آن بپردازد و با نفرت پراکنی برخورد کند.

وی با اشاره به پیشنیۀ 20 سالۀ نفرت پراکنی و طائفی گری یک مفتی سعودی به نام شیخ "ناصر العمر" خاطر نشان کرد: این شخص نوشته های زیادی در زمینه نفرت پراکنی و طائفی گری دارد که یکی از آن ها، رساله ای کوتاه است به نام "رافضی ها در سرزمین توحید" که در آن نوشته های تحریک آمیز بسیاری علیه شیعیان وجود دارد که فراتر از طاقت تحمل وضع سیاسی عربستان است.

السیف افزود: این گونه هجمه ها، حکومت و جامعه سعودی را متوجه خطرات تکفیری ها خواهد کرد، زیرا تندروها، به طور کلی، همزیستی با هیچ کس را نمی پذیرند و نمی توانند کسی جز خود را ببینند. در چنین شرایطی نمی توان با تکیه بر سلاح در امنیت زیست، بلکه باید قانون را در کشور حاکم کرد و قانون باید فراتر از همه چیز باشد.

شهادت چهار نفر و ویرانی های بجا مانده از انفجار
شمار شهدای انفجار تروریستی که روز گذشته در مسجد امام حسین (ع) در شرق عربستان اتفاق افتاد، به چهار تن افزایش یافت.

در این میان، با توجه به ناتوانی یا تعلل حکومت در حمایت از مردم و مقدسات در عربستان، فراخوان های متعددی برای تشکیل کمیته های مردمی در جهت حمایت از مردم و مقدسات دینی در برابر حملات تروریستی صادر شد. از سوی دیگر، نخبگان سیاسی و فرهنگی عربستانی، تصویب قانونی در جهت جرم شمردن تحریک طائفی در عربستان را خواستار شدند.

انفجار مسجد امام حسین (ع) دومین انفجار است که طی یک هفته گذشته، مساجد پیروان اهل بیت علیهم السلام را در منطقه الشرقیه در عربستان سعودی هدف قرار می دهد. جمعه گذشته نیز، یک تروریست انتحاری، خود را در مسجد امام علی علیه السلام در منطقه القدیح در استان القطیف منفجر کرد که این انفجار ده ها کشته و زخمی برجا گذاشت.

یک روز پس از این انفجار، صفحاتی از یک کتاب طائفی منتشر شد، که نویسندۀ وهابیِ آن به نام ناصر بن سلیمان العمر، جلوگیری از نماز خواندن مردم منطقه الشرقیه در مسجد جامعه منطقه العنود را خواستار شده است.

این شیخ وهابی که مسئول موسسه دولتیِ دفتر المسلم و عضو هیئت عالی کمیته علما است، ادعا می کند که شیعیان، آرامگاه ها و قبرها را عبادت می کنند.

30 – 15:52
26

پربیننده ترین خبرها