ابوترابی‌فرد: اقتصاد مقاومتی، مشکلات را حل می‌کند

ابوترابی‌فرد: اقتصاد مقاومتی، مشکلات را حل می‌کند
دوشنبه 11 خرداد 1394 - 12:11

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکلات اقتصادی ما را اقتصاد مقاومتی و تغییر ریل حرکت اقتصاد حل می کند.

سید "محمدحسن ابوترابی‌فرد" در مصاحبه اختصاصی با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، درباره تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تلاش های مجلس برای تحقق این مساله، خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی، راهبرد قطعی جمهوری اسلامی است برای برون رفت از چالش ها و تنگناهای اقتصادی و تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی بزرگ.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ما امروز بالاترین ذخایر شناخته شدۀ نفت و گاز را در اختیار داریم، اظهار داشت: بسیاری از معادن گرانقیمت در اختیار ما است. کشوری با ظرفیت های صنعتی و کشاورزی و یک موقعیت ژئوپولتیک استثنایی در کره خاکی. بنابراین ما باید به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شویم.

"برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی، نقشۀ راهِ ما اقتصاد مقاومتی است"

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی، نقشۀ راهِ ما اقتصاد مقاومتی است و بدون تردید، تحریم هایی که آمریکا و اروپا بر علیه جمهوری اسلامی اعمال کردند، ارجاع پروندۀ ما به شورای امنیت، تحریم های غیر انسانی، تحریم های ناجوانمردانۀ خلاف حقوق بشر که برای از پا درآوردن ملت ایران بر این کشور تحمیل شد، نقش مهمی در تغییر ریل اقتصادی ایران داشته.
وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که تحریم، برای ما آسیب هایی داشته است، اما دستاوردهای تحریم برای جمهوری اسلامی، به مراتب بیشتر از آسیب های آن بوده است.
ابوترابی‌فرد افزود: اراده ما بر این است که اقتصاد ما مبتنی بر تولید دانش بنیان باشد. اراده ما بر این است که ایران را از یک کشور مصرف کننده به یک کشور مولد تبدیل کنیم، و هزینه های اداره کشور را کاهش دهیم؛ این اهداف مهم، زیرساخت توسعه اقتصادی ایران خواهد بود.
 

وی تأکید کرد: ما در همین سالهای تحریم با الهام از سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی را شکل دادیم، و نگاه ما این است که در آینده نه چندان دور تمام منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌ها را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم، و از این منابع برای اداره کشور استفاده نکنیم بلکه آنها را به موتور اقتصاد ایران تبدیل و اقتصادی بزرگ را خلق کنیم.
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: این اندیشه به دلیل تحریمی که بر ما تحمیل شد شکل گرفت، و اقتصاد مقاومتی بیان کننده این راهبرد جمهوری اسلامی است برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی.
ابوترابی‌فرد تأکید کرد: اعتقاد ما این است که برداشتن تحریم، مشکلات اقتصادی ما را حل نمی کند، ما در دو دهه گذشته تحریم نداشتیم ولی مشکلات اقتصادی وجود داشته است.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی ما را اقتصاد مقاومتی و تغییر ریل حرکت اقتصاد حل می کند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص دیدار اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در این دیدار، رهبری نظام بر مسائل مهم تاکید فرمودند و نکات محوری را که درعرصه فعالیت های همکاران ارجمندم چه در نهاد قانونگذاری و چه درحوزه تعامل با سایر قوا به ویژه دستگاه اجرایی و دررابطه با رابطه مجلس و اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی، آرمان های نظام ، نکات مهم و تعیین کننده‌ای بیان فرمودند.
* اگر بخواهیم با سوء ظن مسائل را ببینیم، طبیعتا همدلی و همزبانی شکل نخواهد گرفت
وی افزود: ایشان دررابطه با نحوه تعامل مجلس و سایر قوا به این واقعیت اشاره داشتند که توفیقات نظام جمهوری اسلامی مرهون تحقق همدلی و همزبانی بین قوای سه گانه و دولت و ملت بزرگ ایران است و ما باید تلاش کنیم بالاترین سطح ازهمدلی و همزبانی را بین قوای سه گانه خصوصا نهاد قانونگذاری و دولت محترم تحقق ببخشیم و به این هدف نزدیک شویم.
ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد:  تاکید رهبری معظم براین بود که ما باید به یکدیگر حسن ظن داشته باشیم، اگر بخواهیم با سوء ظن مسائل را ببینیم، طبیعتا همدلی و همزبانی شکل نخواهد گرفت، دولت درعرصه کار مهم اجرایی مشغول فعالیت است؛ ایشان اشاره داشتند در موضوع هسته ای، دولت با تلاش فراوان ، کار بسیار و یک کارسنگین پرچالش و پردغدغه وارد عرصه مذاکرات و گفتگو شده ، دراین کار سنگین که دولت عهده دار است ، باید با حسن ظن به مسائل نگاه کرد و با تعامل و گفتگو دغدغه ها را مطرح کرد و در مسیر دست یافتن به یک موقعیت فاخر درعرصه تعاملات بین المللی و درموضوع هسته ای قدم برداشت.
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: ما در موضوع هسته ای خطوط روشن و واضحی را از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم ، این خطوط تعریف شده و دولت و مجلس اراده جدی دارند که در مسیر همین خطوط حرکت کنند ، در مورد هسته ای با یک زبان واحد روبرو هستیم ، نمایندگان مجلس همان تحقق خطوط قرمز تعریف شده ، نقشه راه ارائه شده از سوی رهبر انقلاب را پی گیری می کنند و دوستان ما هم در دولت ، هیئت مذاکره کننده در سخنانشان درمجلس براین تاکید داشتند که ما دقیقاً درهمین چارچوب حرکت می کنند ، لذا باید با حسن ظن ، با تعامل و گفتگو در مسیر دستیابی به بالاترین ظرفیت در راستای دفاع از منافع ملی و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی آمریکا حرکت کرد و ان شاالله ما شاهد عالی ترین سطح همکاری و تعامل قوای سه گانه و ملت بزرگ ایران برای دستیابی به بالاترین سطح از منافع ملی در موضوع هسته ای خواهیم بود.
 

"حوزه نظارت و بازرسی در بحث هسته‌ای یک بحث جداگانه است و مسائل نظامی و دفاعی هیچ ارتباطی با آن ندارد"

* طرح قانون حفظ حقوق هسته‌ای ایران در مجلس شورای اسلامی
ابوترابی‌فرد درباره مهم ترین نکات طرح قانون حفظ حقوق هسته‌ای ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک طرح با یک فوریت را در مجلس تصویب کردیم و به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده و در دستور کار کمیسیون است.
وی افزود: نگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر حرکت دقیق هیات مذاکره کننده، دولت محترم در چارچوب تعریف و تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: یعنی اولا در مورد تحریم ها تاکید بر این است که بایستی اجرای توافق نامه نهایی با برداشتن تحریم ها کاملا همزمان باشد. همزمانی کامل یکی از اصول محوری است که بر آن تاکید دارند.
ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: یکی از اصول محوری، بحث پژوهش و تحقیقات در موضوع هسته‌ای است که باید به طور جدی تداوم داشته باشد و نباید متوقف شود؛ ما مجموعه عظیمی از دانشمندان جوان را داریم که در این حوزه اندوخته علمی فراوانی دارند باید برای دستیابی به سطوح بالا از دانش هسته‌ای حرکت کنند بحث پژوهش و تحقیق روی آی آر 4 ، آی آر 6، آی آر 8 و پژوهش و تحقیق در موضوع هسته‌ای و فناوری هسته ای از مسائل کلیدی است که نظام بر آن تاکید دارد.
وی تأکید کرد: موضوع بحث نظارت و بازرسی بحث مهمی است و نباید دشمن از اماکن نظامی جمهوری اسلامی اطلاعی را به دست بیاورد. این حوزه هسته ای یک حوزه متفاوت از حوزه نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی است. ما در آن حوزه با قدرت حرکت می کنیم.
 

* به عنوان یک همسایه مقتدر همیشه در کنار همسایگانمان بوده‌ایم
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه نظام باید از بالاترین ظرفیت دفاعی برخوردار باشد، گفت: ما نشان دادیم که بحث جمهوری اسلامی دفاع از جغرافیای ایران اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی و امنیت ایران اسلامی است.
ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک همسایه مقتدر همیشه در کنار همسایگانمان بوده‌ایم، و امنیت همسایگان و اقتدار همسایگان دغدغه ما است روابط شایسته با همسایگان جزء اصول راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. لذا موضوع توانایی نظامی ما یک موضوع دفاعی و بازدارنده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما بر این نگاه هستیم که باید قدرت دفاعی جمهوری اسلامی به گونه‌ای باشد که دشمن را از هرگونه تعرض به آسمان و زمین و دریای ایران بازدارد؛ این راهبرد تعریف شده جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه ایران نگاهی بازدارنده به توان نظامی خود دارد، افزود: ما در آغاز پیروزی انقلاب نام وزارت جنگ را تغییر دادیم. بدین ترتیب وزارت جنگ که با نگاه آمریکا شکل گرفته بود شاه به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه جنگ افروزی داشت این به وزارت دفاع مبدل شد.
ابوترابی‌فرد تأکید کرد: حوزه نظارت و بازرسی در بحث هسته‌ای یک بحث جداگانه است و مسائل نظامی و دفاعی هیچ ارتباطی با آن ندارد، لذا در این عرصه باید مسائل کاملا تفکیک شود.
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: بحث فردو و حفظ سایت فردو و داشتن سانتریفیوژهای فعال و در حال گردش در سایت فردو از مسائلی است که راهبرد تعریف شده نظام جمهوری اسلامی است. بحث داشتن سایت آب سنگین اراک بحث مهم و کلیدی است این ها و مسائل دیگری که در نقشه راه جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای تعریف شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا این نکات مطرح شده در چارچوب طرح قانون حفظ حقوق هسته‌ای ایران خواهد بود، گفت: بله، این ها نکاتی است که نظام و مجلس بر آن‌ها تاکید دارند و این نگاه غیرقابل اغماضی است. کلیات این است؛ طرح در کمیسیون در حال بررسی است باید ببینیم که همکاران ما در کمیسیون به چه تصمیمی می رسند.
ابوترابی فرد دربارۀ بحث و جدلی که هنگام حضور وزیر خارجه در مجلس اتفاق افتاد، اظهار داشت: ما در مجلس همواره صدای واحد داشته‌ایم، در ادوار هفتم، هشتم و نهم، مجلس نسبت به مسائل نظام، راهبردهای نظام و مساله هسته ای، صدای واحد داشته است، این که بعضی از همکاران ارجمند ما دغدغه دارند و نگرانی هایشان را بیان می کنند، به این معنی نیست که صدای ما در مجلس صدایی واحد نیست.
وی افزود: همه بر این اصل تاکید داریم که باید پروژۀ هسته ای جمهوری اسلامی، کاملا در چارچوب خطوط تعریف شده از سوی نظام پیش برود و هیچ زاویه ای نباید با آن داشته باشد. این، یک سخن واحد در مجلس شورای اسلامی است، اما این تصمیم واحد، ممکن است با ادبیات مختلفی بیان شود اما اراده مجلس شورای اسلامی بر تداوم گفت و گو و مذاکره در چارچوب خطوط تعریف شده از سوی نظام و رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در همین چارچوب هم با قدرت حرکت خواهیم کرد. و همان طور که اشاره داشتم، دولت هم در این راستا حرکت خواهد کرد. ارادۀ، هیئت مذاکره کننده هم تحقق خطوط قرمزی است که در نظام جمهوری اسلامی، تعریف شده است.
ابوترابی فرد دربارۀ رابطۀ کنونی دولت و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کسانی که مجالس را می شناسند می دانند که مجلس جای گفت وگو و بحث است. ما در بسیاری از طرح ها و لوایح، شاهد گفت وگو و بحث جدی همکاران با یکدیگر هستیم. این بحث ها و گفت وگوها مغایرتی با همدلی و همزبانی ندارد. طبیعتاً مجلس در جایگاه قانون گذاری و در جایگاه نظارت، با مسئولان اجرایی، گفت وگوها و مباحثاتی جدی دارد. این مباحثات و گفت وگوهای جدی به معنای همدلی و تفاهم برای تحقق اهداف نظام و پاسداری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
ابوترابی فرد تأکید کرد: در مجلس به طور طبیعی، گفت وگو و مباحثات در جریان است. این گفت وگوها و مباحثات، گاهی میان همکاران ماست، گاهی میان همکاران ما و دولت است. اما در کلیت امر ما با همدلی و همزبانی در راستای منافع ملی، در چارچوب رهنمودی که رهبر معظم انقلاب داشتند حرکت می کنیم. شما می بینید، یکی از محورهایی که رهبری بر آن تاکید می کنند، ارتقای سطح همدلی میان دولت و مجلس شورای اسلامی است، همکاران ما به این توجه دارند و در همین چارچوب حرکت خواهند کرد و سطح همدلی را ارتقا خواهند بخشید.
ابوترابی‌فرد در خصوص فعالیتها و عملکرد مجلس و نمایندگان در سایه نزدیک شدن زمان انتخابات بعدی مجلس، گفت: رهبر معظم انقلاب تذکری داشتند که مبادا در سال پایانی مجلس، دغدغه نمایندگان از مسائل مهم ملی به مسائل خرد انتخابات معطوف شود. این آسیبی است که تمام پارلمانها با آن روبرو هستند. توجه رهبری معظم انقلاب بر این بود که ما در این سال نیز مسائل مهم ملی را مورد توجه قرار دهیم و یکی از مسائل مهمی که باید در سال جاری به آن بپردازیم برنامه ششم توسعه ایران است که باید در همین ماه‌های پیش رو از سوی دولت محترم ارائه شود و مجلس در دستور کار قرار دهد.
ابوترابی‌فرد گفت: یکی از مسائل مهمی که رهبری به آن اشاره داشتند بحث انضباط مالی بود؛ ما در این دوران تحریم با کاهش منابع مالی روبرو بودیم، مخصوصا با بلوکه نمودن منابع ارزی ما در بانکهای خارجی و عدم اجازه انتقال آن به ایران .
‌ابوترابی‌فرد تأکید کرد: ما منابع ارزی کلان و ذخایر ارزی قابل قبولی داریم؛ اما امکان استفاده شایسته از این ذخایر ارزی را نداریم در نتیجه مقداری با کاهش منابع روبرو هستیم؛ البته من این امر را مبارک می بینم. رهبری معظم انقلاب هم مبارک تلقی کردند و فرمودند کاهش منابع باید ما را به سمت انضباط مالی هدایت کند.
نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مدیریت و کاهش هزینه ها، راه برون رفت از مشکلات است و انشاء الله امیدوارم که در بودجه سال 1395 این مسأله را جدی‌تر در دستور کار قرار دهیم و انضباط مالی به دغدغه مشترک دولت و مجلس تبدیل شود.
ابوترابی‌فرد گفت: یکی از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند این است که مجلس شورای اسلامی باید در مسیر اهداف کلان و ارزشهای بنیادین نظام حرکت کند، و این ارزش‌ها است که ما را به یک قدرت برتر در رویارویی با نظام سلطه و زیادی خواهی او تبدیل خواهد کرد؛ ایشان از عملکرد مجلس نهم در این عرصه اظهار تشکر داشتند که مجلس در حراست از ارزشها و اصول و کلیدواژه‌های انقلاب اسلامی که در سخن و کلام و مواضع امام بزرگوار بنیانگذار عظیم الشأن انقلاب تبیین یافته و تجلی پیدا کرده ستودند، و تأکید داشتند که باید همیشه نهاد قانونگذاری در ایران مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد اراده ملت ایران تابلوی برجسته و فاخری از فهم درست اصول و مبانی و ارزشهای والای انقلاب اسلامی باشد.

پربیننده ترین خبرها