آمار واقعی مرگ و میر کارگران‌ بیگانه در قطر

آمار واقعی مرگ و میر کارگران‌ بیگانه در قطر
شنبه 16 خرداد 1394 - 15:44

در پی قرار گرفتن رسوایی های فیفا در کانون توجه رسانه‌ها، موضوع مرگ 1200 کارگر در جریان ساخت تاسیسات جام جهانی 2022 در قطر بار دیگر به صدر مطبوعات برگشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کارگرانِ بیگانه در قطر، در وضعی اسفبار زندگی می کنند. آنها مجبورند در مقابل ساعتها کار زیر گرمای سوزان به حقوق بسیار پایین قناعت کنند. اقامت آنان در اماکن کاملا نامناسب است و این در حالی است که بدون روادید نیز، اجازه ترک این کشور را ندارند.

در این میان، قطر از این که اطلاعاتی درباره سختی کار در این کشور به خارج از این کشور درز کند، به شدت نگران است به همین سبب ماه گذشته تیم خبری بی.بی.سی را بازداشت کرد.

تاکنون تعداد زیادی از کارگران، در قطر جان باخته اند.

روزنامه واشنگتن پست با انتشار یک اینفوگرافیک، مقایسه ای میان آمار کسانی که هنگام احداث ورزشگاه ها جان باخته اند، با همین تعداد در قطر منتشر کرده و ارزیابی کرده است که تاکنون 1200 تن در راه ساخت ورزشگاه های جام جهانی در قطر، جان باخته اند.

اما منبع این آمار چیست، و واشنگتن پست چگونه به این آمار دست یافته است؟

نخستین بار، این آمار در سال 2013، در گزارش اتحادیه بین المللی سندیکاها منتشر شد.

این اتحادیه، با سفارتخانه های نپال و هند تماس گرفت، زیرا بیشترین تعداد کارگران موجود در قطر، از این دو کشور هستند. سفارتخانه های هند و نپال از مرگ بیش از 400 نفر در آن سال پرده برداشتند و به این ترتیب، طی سه سال تا آخر سال 2013، این آمار به 1239 مورد رسیده است.

اما نپال و هند، تنها 60 درصد از یک میلیون و چهارصد کارگر بیگانه را تشکیل می دهند که در قطر به کار مشغولند، بنابراین آمار مرگ و میر کارگران بیگانه در این کشور باید بیش از این باشد.

شرکت حقوقی که از سوی دولت قطر مامور رسیدگی به این مساله شد، علاوه بر همین آمار، اطلاعاتی درباره مرگ و میر کارگران بنگلادشی در قطر نیز دریافت کرد و به این ترتیب، به طور کلی، با احتساب سالی 600 مورد مرگ، این آمار به 1800 مورد افزایش یافت.

اما از آن گذشته، کارگرانی از دیگر کشورها مانند مصر و فیلیپین نیز در قطر به کار مشغولند و این افراد معمولا در زمینه ساختمان کار نمی کنند.

به گفته اتحادیه بین المللی سندیکاها، کار بر روی استادیوم جام جهانی فوتبال، از سال گذشته آغاز شد. اما مساله این است که اطراف این استادیوم، طرح هایی برای ایجاد مترو، هتل ها و شهری کامل در جریان است که فرودگاه و جاده های مختلف و آب و فاضلاب جدید در مرکز دوحه داشته باشد. از طرفی طرح هایی برای احداث 20 آسمانخراش نیز در دستور کار قرار گرفته اند.

در این میان دولت هند برای توجیه مرگ و میر کارگران در قطر، با تاکید بر این که نیم میلیون هندی در قطر کار می کنند، مرگ 250 تن از آنان را مساله ای معمولی می داند و خاطرنشان می کند که در هند، سالانه هزار نفر از هر نیم میلیون نفر جان می بازند.

اما "تیم نونان" از اعضای اتحادیه بین المللی سندیکاها، مقایسه قطر و هند را نادرست دانست و با تاکید بر این که هند کشوری بسیار فقیر و قطر کشوری ثروتمند است، تاکید کرد که قطر باید برای بهبود وضع کارگران بیگانه، تلاش های بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها