لیبی به پایگاه داعش علیه آفریقا تبدیل می شود

لیبی به پایگاه داعش علیه آفریقا تبدیل می شود
يکشنبه 17 خرداد 1394 - 20:04

العالم - روزنامه واشنگتن پست از امکان تبدیل شدن لیبی به پایگاه داعش برای حمله به دیگر کشورهای آفریقایی خبرداد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العامم، واشنگتن پست نوشت : امکان تبدیل شدن لیبی به یکی از پایگاه های داعش و استفاده اش از خاک این کشور برای حمله به دیگر کشورهای شمال آفریقا وجود دارد.

این روزنامه آمریکائی افزود: افزایش مناطق تحت تصرف داعش در لیبی عواقب بدتری برای این کشور جنگ زده خواهد داشت.

واشنگتن پست اعلام کرد : ناآرامی ها و اختلافات سیاسی در لیبی اصلی ترین عامل قدرت گرفتن داعش در این کشور و افزایش مناطق تحت تصرفش است.

داعش شاخه های متعددی در کشورهای مختلف جهان دارد که دراین میان  شاخه لیبی ارتباط مستقیمی با سرکردگان این گروه تروریستی دارد زیرا اکثر نیروهای شاخه داعش در لیبی جنگیدن در سوریه و عراق را تجربه کرده اند .

گزارش ها حاکیست که داعش در شهر سرت در شمال مرکزی لیبی بسیار فعال است و همچنان به شهر مصراته در شمال غربی این کشور به شدت حمله می کند.

کارشناسان امنیتی برآورد کرده اند که حدود سه هزار نیروی وفادار به داعش در لیبی حضور دارند. این کشور به یکی از نخستین اماکن آموزش گروهی در خارج از سوریه و عراق تبدیل شده است. نیروهای داوطلب از تونس، الجزیره، مصر، عربستان و دیگر کشورها گردهم آمده اند تا با افراط گرایان و دیگر سازمان هایی از این دست مقابله کنند. داعش نیز در جذب اعضای دیگر گروه های افراطی لیبی موفق بوده است.

در تازه ترین نشانه های قدرت رو به افزایش نیروهای داعش، آنها ماه گذشته فرودگاه و یک پایگاه هوایی همجوار در سرت- جایی که از ماه فوریه اکثر نهادهایی دوتی را از آنجا کنترل می کردند- را تصرف کردند. آنها همچنین کنترل مراکز نظارت بر شبکه بزرگی از لوله هایی که آب شیرین را به شهرهای لیبی پمپاژ می کنند را به دست گرفته اند.

پس از آن این نیروها در دهم خرداد ماه بمب گذار انتحاری تونسی را راهی مصراته در 170 مایلی غرب سرت کردند. وی بمب خود را در یک ایست بازرسی امنیتی مهم منفجر کرده و پنج نفر را کشت.

پنج روز بعد نیروهای داعش شهر هراوه در 46 مایلی شرق سرت را تصرف کردند. نیروهای مصراته در طول ناآرامی های 2011 به سرسخت ترین نظامیان لیبی شهرت یافتند اما این نیروها در جنگ علیه نیروهای متحد ژنرال خلیفه حفتر که در سال 2014 جنگ علیه اسلامگرایان این کشور را اعلام کرد، درگیر و آشفته شدند.

فرماندهان مصراته، علیرغم مقابله با نیروهای افراطی سرت، در مقابله با داعش محتاطانه عمل کرده اند. اما بمب گذاری انتحاری که اخیرا صورت گرفت، باعث شد این فرماندهان محل تمرکز خود را تغییر دهند.  

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها