عربستان برای آزادی مبارک ۱۰ میلیارد دلار می دهد

عربستان برای آزادی مبارک ۱۰ میلیارد دلار می دهد
يکشنبه 31 خرداد 1394 - 17:51

بخشی از اسنادی که سایت افشاگر ویکی لیکس درباره اسناد محرمانه حکومت عربستان سعودی منتشر کرده مربوط به تلاش های ریاض برای آزادی دیکتاتور مخلوع مصر است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر،  طبق اسناد محرمانه ای که ویکی لیکس اقدام به انتشار آنها کرده عربستان حاضر است برای آزادی «حسنی مبارک» ۱۰ میلیارد دلار پرداخت کند. 

هاآرتض : سقوط حسنی مبارک در مصر در جریان موج بیداری اسلامی که کشورهای عربی را در بر گرفته بود حاکمان عربستان سعودی را به شدت خشمگین کرد به طوریکه ریاض برای منحرف کردن مسیر بیداری اسلامی در مصر تلاش های زیادی  انجام داد.


عصبانیت ریاض از سرنگونی حسنی مبارک در مصر به حدی بود که حتی رابطه عربستان با آمریکا به بهانه اینکه واشنگتن اقدام چندانی برای حفظ مبارک در قدرت انجام نداده تیره شد.

پس از برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر و روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» شاهد آن بودیم که رابطه عربستان و مصر مجددا بهبود یافت و ریاض کمک های زیادی را به حکومت جدید مصر ارائه کرد که در نتیجه آن حسنی مبارک از اغلب اتهامات وارده تبرئه شد.

به گزارش مهر، ویکی‌لیکس با انتشار بیش از ۶۰ هزار پیام دیپلماتیک و سند محرمانه، این بار وزارت امورخارجه عربستان سعودی را هدف قرار داده و اعلام کرده که به زودی نیم‌میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس،  روز جمعه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) بیش از ۶۰ هزار سند محرمانه دیپلماتیک و سیاسی وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. به گفته ویکی‌لیکس این نخستین گام برای انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودی‌ها است که به بیش از نیم‌میلیون سند می‌رسد. انتشار این اسناد به صورت تدریجی در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت.

جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که در پی افشاگری‌های عالم‌گیرش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، در این‌باره گفت: «اسناد سعودی‌ها پرده از ساز و کار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌ بینی‌ ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیس‌ اش را به جشن نشسته٬ در حالی که به مخاطره‌ای جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.»

ویکی‌لیکس اعلام کرده که گزارش‌های محرمانه سازمان‌های تحت فرمان و حمایت حکومت عربستان سعودی و ارتباطات میان سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان بخشی از حجم گسترده اسنادی خواهد بود که به زودی در دنیای آنلاین منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگی از اسناد در آستانه‌ی افشا را تشکیل می‌دهند.

آنطور که در اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس درباره عملیات افشای اسناد سعودی آمده٬ «این اسناد امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل سعود و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.»
 

پربیننده ترین خبرها