ردپای عربستان درسیطره القاعده برحضرموت یمن

ردپای عربستان درسیطره القاعده برحضرموت یمن
شنبه 6 تير 1394 - 14:23

گروه تروریستی القاعده استان حضرموت یمن را تحت کنترل گرفت. این استان یک سوم مساحت یمن را در بر می گیرد و سعودی ها از ابتدا برای آن نقشه می کشیدند تا در صورت ناکامی در سیطره بر عدن و بازگرداندن حکومت به رییس جمهور فراری این کشور، حضرموت را هدف قرار دهند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "یمنی پرس" پس از چند روز از آغاز تجاوز عربستان به یمن، شاخه القاعده در جزیره العرب حمله گسترده ای را به استان حضرموت آغاز کرد و توانست در عرض چند ساعت آن را به سقوط بکشاند و بعد از آن بزرگ ترین استان یمن در سایه سیل حمایت های مالی و لجستیکی عربستان از القاعده در انزوا از سایر استان ها قرار گرفت.
کمکهای مالی عربستان سعودی به سران القاعده دریمن

کمک های مالی سعودی به صورت مستقیم به دست سرکردگان القاعده می رسد که بعد از چپاول پایگاههای ارتش یمن و غارت اسلحه و متفرق کردن سربازان و افسران، در حال ساخت پایگاههای آموزش نظامی برای نیروهای خود در مناطق مختلف استان هستند.
نشریه یمنی المسیره به تازگی تحقیقی را منتشر کرد که نشان می دهد عربستان و امارات در شهر المکلا مرکز استان حضرموت به طور گسترده در حال آموزش جوانان و به خدمت گرفتن آنها با حقوق و مزایای فریبنده هستند.
این نشریه تاکید می کند که اردوگاههای مزبور به دنبال تربیت عناصری برای انجام اقدامات تروریستی علیه نیروهای انقلابی در صنعا و دیگر مناطقی هستند که تحت سیطره القاعده، گروههای مسلح وابسته به حزب اصلاح و عبدربه منصور هادی، رییس جمهور فراری یمن، قرار ندارند.

تقدیم حضرت به القاعده و فرار استاندار آن به ریاض
عادل باحمید، استاندار حضرموت، این استان را تقدیم القاعده کرد و همراه هادی به ریاض گریخت و شهر المکلا هنوز مرکز فرماندهی نظامی القاعده است و آن را یکی از "امارت" های خود تحت فرماندهی خالد باطرفی از شاخص ترین سرکردگان این گروه اعلام کرده است.
باطرفی قبل از حمله القاعده به المکلا و آزادی زندانیان در این شهر زندانی بود. جلال الرویشان وزیر کشور یمن بعد از اطلاع از احتمال فرار باطرفی با ارسال تلگرافی از استاندار حضرموت خواست که او را فورا به صنعا بفرستد اما باحمید به مدت دو هفته این دستور را نادیده گرفت و بعد از تسلیم استان به القاعده همراه هادی به عربستان گریخت.
منابع آگاه در حضرموت پیش از این به سایت "الاخبار" گفته بودند که تسلیم المکلا به عناصر القاعده با هماهنگی با عربستان و در زمانی انجام شد که هادی تعدادی از شهرهای جنوبی را به این گروه تروریستی داده و اجازه داده بود که در روزهای اقامتش در عدن، القاعده به پایگاههای ارتش و زندانها در عدن، شبوه، الضالع، لحج و ابین حمله کند.

خطر حضور القاعده در مرزهای یمن با عمان
حضور القاعده در دو استان حضرموت و المهره در مرزهای شرق یمن خطر بزرگی برای کشور پادشاهی عمان به شمار می آید و مرزهای این کشور را که تا کنون امن بوده با خطر تروریسم مواجه می کند.
طبق اطلاعات ارایه شده توسط سایت الاخبار، عربستان در حال ایجاد پایگاههای نظامی برای آموزش تکفیری ها در صحرای نزدیک به مرزهای عمان در داخل خاک ریاض است و با آن که هنوز القاعده سیطره خود بر استان مرزی المهره در یمن را اعلام نکرده اما امور این استان نیز مانند حضرموت اداره می شود.

پایگاه آموزش تروریست ها در منطقه شروره عربستان
علاوه بر این تعدادی از قبایل استان المهره فرزندان خود را به پایگاههای آموزشی در منطقه شروره در عربستان فرستاده اند. این منطقه چندین پایگاه نظامی متعلق به یمنی های سرسپرده تحت عنوان ارتش مشروعیت را در خود جای داده است. عربستان یک پایگاه نیز برای عناصر القاعده در شهر زمخ و منوخ در صحرای حضرموت در مناطق مرزی با عربستان ایجاد کرده که در آن عناصری برای اعزام به جبهه های استان مارب و دیگر نقاط تربیت می شوند.
گذرگاه مرزی الودیعه در دست افراد مسلح وابسته به هادی
اخبار روز گذشته از سیطره گروههای مسلح طرفدار عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، بر گذرگاه مرزی الودیعه در مرز با عربستان خبر دادند. خبرگزاری یمن (سبا) به نقل از یک منبع نظامی نوشت که تروریست های القاعده و مزدوران سعودی به گذرگاه الودیعه در حضرموت حمله کردند.

پربیننده ترین خبرها