مخالفت مسکو با محدود کردن حق وتو در شورای امنیت

مخالفت مسکو با محدود کردن حق وتو در شورای امنیت
سه شنبه 9 تير 1394 - 18:45

العالم ـ مسکو با اعلام مخالفت خود با ایده محدود کردن حق وتوی اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرد که این اقدام حتما به افزایش تنش ها منجر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: نمی توانیم با ایده محدود کردن حق وتوی پنج عضو دائمی شورای امنیت موافقت کنیم.

وی هشدار داد که چنین اقدامی نوعی انحراف از اصل توافق و یکپارچکی اعضای دائمی به شمار می آید با توجه به اینکه این اصل، سنگ بنای سازمان ملل بوده و در منشور سازمان ملل ثبت شده است.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که حق وتو امتیازی برای اعضای دائمی نیست بلکه تضمینی برای اتخاذ تصمیم های متوازن در شورای امنیت به شمار می آید و هدف اصلی آن تشویق کشورها برای کار و تلاش مشترک و یافتن راه حل های میانه و توجه به منافع دیگران است؛ از این رو هرگونه محدودیت ساختگی حتما به افزایش تنشها و ایجاد شکاف هایی منجر خواهد شد که برخی، از آنها، برای تحقق اهداف یک جانبه خود سوء استفاده خواهند کرد.

گاتیلوف با اشاره به افزایش بحث و جدل ها درباره محدود کردن حق وتو، تصریح کرد که طرف فرانسوی در این بحث و جدل ها نقشی ویژه دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر، استفاده روسیه و چین از حق وتو برای منع دخالتهای خارجی در امور داخلی چندین کشور از جمله  سوریه را یادآور شد و گفت بسیاری از شرکا از این مواضع قدردانی کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها