ابعاد همکاری محرمانه عربستان و اسراییل فاش شد

ابعاد همکاری محرمانه عربستان و اسراییل فاش شد
چهارشنبه 10 تير 1394 - 15:23

"تیری میسان" خبرنگار و تحلیلگر سرشناس فرانسوی ابعاد مذکرات محرمانه اسراییل و عربستان و امضای توافقنامه بین دوطرف را فاش کرد؛ توافقنامه ای که نقشه راهی برای آنها در طول 10 سال آینده خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، تیری میسان خبرنگار و تحلیلگر سرشناس فرانسوی در مقاله ای محتوای مذاکرات محرمانه بین عربستان و رژیم اسراییل را فاش کرد.

وی نوشت: مذاکرات بین اسراییل و عربستان همزمان با مذاکرات ایران و گروه 5+1 آغاز شد و هیات های اسراییلی و سعودی در سطح بالا پنج بار در هند، ایتالیا و چک با یکدیگر ملاقات کردند.

میسان خاطرنشان کرد: همکاری بین تل آویو و ریاض بخشی از طرح آمریکا برای تاسیس "نیروی عربی مشترک" زیر نظر اتحادیه عرب اما تحت فرماندهی نظامی اسراییل است. این پیشنهاد را واشنگتن ارایه کرد و عملا در یمن اجرا شد، به گونه ای که نظامیان اسراییلی هدایت جنگندهای سعودی را در چارچوب ائتلاف عربی ضد یمن برعهده دارند. اسراییلی ها جایی را برای فرماندهی ستاد این ائتلاف در منطقه "سومالی لند" در کرانه تنگه باب المندب تعیین کردند.

این تحلیلگر نوشت: این توافقنامه محرمانه قرار بود که روز سه شنبه هفته جاری امضا شود که قواعد بازی در 10 سال آینده در جهان عرب را مشخص خواهد کرد که برخی مفاد آن به قرار زیر است:

در سطح سیاسی:

 حرکت در مسیر دموکراسی در کشورهای عرب خلیج فارس، و شرکت دادن ملت های کشورهای عرب خلیج فارس در اداره کشورهایشان؛ البته با تاکید بر خدشه وارد نشدن به پادشاهی های موروثی و شیوه زندگی وهابی.

تاسیس کشور کردستان برای تضعیف ایران و ترکیه (با وجود اینکه ترکیه از مدتها پیش هم پیمان اسراییل بوده است). همچنین برای تضعیف عراق و سوریه که عملا تضعیف شده اند.

در سطح اقتصادی:

بهره برداری از چاههای نفت "الربع الخالی" و تشکیل اتحادیه بین عربستان و یمن و سلطان نشین عمان و امارات.

بهره برداری از چاههای نفت در "اوغادین" که تحت کنترل اتیوپی است، به همراه تامین بندر عدن در یمن و احداث پلی که جیبوتی را به یمن متصل کند.

پربیننده ترین خبرها