با افشای اسناد جدید؛

پرونده "سیل جده" دوباره جنجال برانگیز شد

پرونده
جمعه 12 تير 1394 - 23:06

یکی از متهمان پروندۀ "مسببان سیل جده" که صدها کشته و زخمی داشت، برای 19 تن از مسئولان مهم سعودی و بازرگانان معروف دلالی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه المدینه چاپ عربستان خاطرنشان کرد که این 19 نفر، در پرونده های فساد دست داشتن و با تملک اراضی در بحره و دست بردن در نقشه کشی ها در جده، به افسران بازنشسته و شماری از مسئولان شهرداری جده رشوه های نقدی و غیرنقدی داده اند.

به نوشتۀ این روزنامه، متهم که در حال حاضر در بازداشت به سر می برد و یکی از بازرگانان سعودی است، در بازجویی ها به دلالی 5 میلیون ریال عربستان رشوه اعتراف کرد که این مبالغ را در دو نوبت در قبال سوء استفاده از نفوذ شغلی یکی از شخصیت های سرشناس دولتی به منظور فرار از پرداخت مالیات زمینی ارثی پرداخت کرد. این زمین متعلق به یکی از بازرگانان جده بود.

رسیدگی به پروندۀ کیفری این شخص، در اواسط ماه شوال آینده در دادگاه کیفری جده صورت خواهد گرفت. اتهامات مطرح در این پرونده، سبب شدن در مرگ شهروندان، اتلاف اموال عمومی، سوء استفاده از موقعیت شغلی و همچنین پولشویی است.

انتظار می رود که دادستان کل، مجازات تعزیری را برای متهمان این پرونده خواستار شود. در واقع سیل های جده، دستکم 100 تن از شهروندان این شهر کشته و 350 تن زخمی شدند.

پرونده سیل جده یکی از مطرح ترین پرونده های فساد در سالهای اخیر در عربستان بوده است که گفته شده، در این پرونده اسامی شماری از شاهزاده گان سعودی به میان آمده است. برخی منابع مخالف در عربستان گفته بودند که شاهزادگان سعودی پیمانکار احداث کانال کشی و شبکه فاضلاب شهر جده برای مقابله با باران های سیل آسای این شهر بوده اند و این پروژه را اجرا کرده اند. درپی اجرای این پروژه، شهر جده دوباره شاهد به راه افتادن سیل بزرگی بود که باعث کشته شدن شماری از شهروندان عربستان و تخریب اموال آنها شد.

26

 

پربیننده ترین خبرها