عريقات: اميدی به هیچ گونه طرح صلحی نيست

عريقات: اميدی به هیچ گونه طرح صلحی نيست
شنبه 13 تير 1394 - 12:39

رئيس بخش مذاكرات در سازمان آزاديبخش فلسطين تاكيد كرد كه با توجه به لجاجت و عنادورزی رژيم اسرائيل اميدی به موفقيت هيچ طرحی وجود ندارد.

"صائب عریقات" در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه العالم در قدس اشغالی گفت: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ما تاکید کرد که حل مسئله فلسطین و پایان اشغالگری و تشکیل کشور فلسطینی در اراضی سال 67 همان کلید امنیت و ثبات و صلح در منطقه است.
وی افزود: فابیوس در نشست با ما طرحی را مطرح نکرد بلکه یک سری ایده ها را با خود آورده بود که مهمترین آن برگزاری کنفرانسی بین المللی با مشارکت شمار زیادی از کشورها بود.
عریقات خاطرنشان کرد: فابیوس در یک کلمه به ما گفت که بسیاری از کشورها از ما می خواهند که روی مسائل بحرانی دیگر در منطقه تمرکز کنیم اما فرانسه معتقد است که کلید برچیدن بحران ها در منطقه، از حل و فصل مسئله فلسطین آغاز می شود.
وی تصریح کرد: "فلسطینی ها می خواهند که تصمیم برپایی دو دولت در مرزهای 67 و قدس به عنوان پایتخت فلسطین و حل و فصل مسئله آوارگان و آزادی اسیران با استناد به قوانین و موازین بین المللی باشد و علاوه بر آن، خواهان برگزاری یک کنفرانس بین المللی هستند که آغازگر مذاکرات یک ساله برای حل و فصل همه مسائل مربوط به وضعیت نهایی باشد و دو سال دیگر نیز برای اجرای آن زیر نظر یک طرف سوم اختصاص یابد."
عریقات گفت: نتانیاهو این گام فرانسه را نپذیرفت و صرفا تفکر فرانسه درباره این امر را ویرانگر و ضد امنیت اسرائیل خواند زیرا نتانیاهو برای گزینه دو دولت یا یک دولت واحد تلاش نمی کند. نتانیاهو طرحی دیگر دارد که بر پایه اصل دولتی با دو نظام استوار است و منظور این است که در درون "دولت اسرائیل"یک اقلیت عرب باشند که حق عبادات، تحصیل و ازدواج و نظایر آن را داشته باشند اما داشتن هرگونه مظاهر حاکمیتی برایشان جایز نباشد؛ یعنی نتانیاهو می خواهد یک تشکیلات خودگردان بدون قدرت وجود داشته باشد و از توانمندیها و امکانات تهی باشد.
وی اظهار داشت: دومین رکن راهبرد نتانیاهو همان اشغالگری بدون "هزینه" است؛ یعنی درحالی که نهاد اشغالگر براساس قوانین بین المللی همان نهاد مسؤول در پرداختن حقوق معلمان و بیمارستانها و بهداشت همه چیز است، اما او نمی خواهد اینها را بپردازد.
وی تصریح کرد: اما سومین رکن راهبرد نتانیاهو همان باقی ماندن نوار غزه در خارج از فضای فلسطینی ها است. همه هدف عملیات جداسازی آریل شارون در نوار غزه برای ضربه زدن به طرح ملی فلسطینی ها صورت گرفت زیرا فکر می کرد که دولتی در نوار غزه نیست و بدون نوار غزه نیز دولتی (فلسطینی) نخواهد بود. نتانیاهو درحال حاضر اینگونه بازی و ترویج می کند که دولتی در نوار غزه وجود دارد.
عریقات خاطرنشان کرد: کمیته عالی ملی به ریاست نمایندگان همه گروههای سیاسی فلسیطنی از جمله جنبش حماس برای تحویل پرونده جنایت رژیم اسرائیل به دادگاه کیفری بین المللی تشکیل شد زیرا فلسطین عضو رسمی این دادگاه شده است. ما نه برای انتقام جویی بلکه برای برقراری عدالت و تضمین تکرار نشدن جنایات رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین به دادگاه کیفری رجوع می کنیم. ما ملتی کوچک و ساده هستیم که تحمل 2200 شهید و مجروج را در هر دو سال و ویرانی هزاران خانه در نوار غزه و آواره شدن 500 هزار فلسطینی بدون سرپناه را نداریم.
عریقات گفت: مسؤولان اشغالگر اسرائیلی بعد از رجوع ما به دادگاه کیفری بین المللی، ما را با بلوکه کردن پول های ملت فلسطین و کمک های مالی اهدا شده به بیمارستانها و مدارس فلسطینی مجازات کرده اند. باید تاکید کنم که زمان مصونیت داشتن و بازخواست نشدن جنایت های رژیم اسرائیل به یاری خداوند بزودی پایان خواهد یافت.
وی درباره روند آشتی بین فلسطینی ها گفت: وحدت ملی همان پایه و اساس به شمار می رود تا اینکه در مسیری همگام با تلاش هایمان و راهبرد بین المللی خودمان باشیم. باید وحدت ملی تحقق و شکاف و دو دستگی پایان یابد و آشتی برای حفاظت از دستاوردها برقرار شود زیرا آنها (فلسطینی ها) با یک اشغالگر واحد روبرو هستند.

پربیننده ترین خبرها