رأی الیوم:

"پایداری ایران در مذاکره، شایسته احترام است"

سه شنبه 16 تير 1394 - 23:05

سایت خبری و تحلیلی "رأی الیوم" پایداری ایران در مذاکرات هسته‌ای را قابل احترام و تقدیر دانست و در مقایسه با آن تجارب کشورهای عربی را شرم آور توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رأی الیوم در بخشهایی از سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت:
باید اذعان کنید که پایداری هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین برخلاف تجارب " شرم آور" ما عرب ها، شایسته احترام است . البته روزهای آینده وین سرنوشت ساز است درحالیکه اختلافات بزرگ همچنان پابرجاست .
ایرانی ها در مذاکرات طولانی و سخت 5 سال گذشته خود با گروه 1 + 5 درباره برنامه هسته ای کشورشان به ما عرب ها درس نحوه مذاکره کردن را آموزش دادند و به همین دلیل شایسته تقدیر و ستایش هستند .
بدگویی از ایران در اکثر مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی ما عرب ها بیانگر جهالت و کج فهمی است، زیرا ملت ها تمدن و پیشرفت خود را با این چیزها نمی سازند.
هیأت‌های مذاکره کنندۀ عرب چه هیأت مصری در مذاکرات دو هفته‌ای کمپ دیوید چه هیأت فلسطینی در مذاکرات دو ماهه اسلو نشان دادند که به آسانی فریب می‌خورند و تاب و توان مذاکره را ندارند، و به فشارهای آمریکا و اسرائیل تن می‌دهند و امتیازهای راهبردی بزرگ می‌دهند که عرب‌ها و مسلمانان همچنان بهای این امتیازدهی ها را پرداخت می‌کنند.
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 در وین مرحله سخت خود را پشت سر می‌گذارد، زیرا هر یک از دو طرف تلاش می‌کند که بیشترین امتیازات را از طرف دیگر بگیرد به همین دلیل زمان مذاکرات به صورت مستمر تمدید می شود و هر یک از دو طرف خصوصاً طرف ایرانی به اصول و دیدگاه های خود پایبند است.
دیدارهای غیرعلنی وزرای امورخارجه گروه 1 + 5 با همدیگر همچنین دیدارهای آنها با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران همچنان ادامه دارد و مهمترین اختلاف دو طرف مساله لغو فوری همه تحریم های نظامی و اقتصادی ایران و عدم اِعمال مجدد این تحریم ها است .
ظریف با 6 مذاکره کننده غربی گرداگرد یک میز نشسته است که برخی از این شش نفر خصوصاً لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه افراطی هستند و برخی هم مانند طرف های روس و چینی از ایران حمایت می کنند، و طرف آلمانی هم تلاش می کند که بی طرف باشد .
تعدّد مذاکره کنندگان غربی باعث شده است که این مذاکره کنندگان درباره مساله اِعمال مجدد تحریم ها با همدیگر اختلاف پیدا کنند چون آمریکا و فرانسه خواستار اعمال مجدد و خودکار تحریم ها در صورت پایبند نبودن ایران به تعهدات هستند ولی چین و روسیه که می توانند از حق وتو به نفع متحد خود ایران استفاده کنند، خواستار مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال مجدد تحریم ها هستند .
اختلاف دیگری نیز درباره نحوه بهره برداری از سایت فردو و نیروگاه اراک وجود دارد ولی این اختلاف آسان تر از اختلافات مربوط به نحوه لغو تحریم ها است.
ایرانی‌ها نمی‌خواهند مرتکب اشتباهات عراقی‌ها شوند زیرا عراق به آمریکا اجازه بازرسی بی قید و شرط از مراکز خود و دیدار با کارشناسان و دانشمندان هسته‌ای را داد که این اقدام نسنجیده عراقی ها باعث متهم شدن عراق، و ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور و تجاوز به این کشور به بهانه امتلاک سلاح های کشتار جمعی شد. هیأت مذاکره کننده مصری نیز در مذاکرات کمپ دیوید فریب خورد و با امضای توافقنامه کمپ دیوید حاکمیت خود بر شبه جزیره سینا را از دست داد و خود را از صفوف کشورهای عربی خارج کرد . هیأت مذاکره کننده فلسطینی هم در مذاکرات اسلو فریب خورد و با امضای توافقنامه اسلو به همه خواسته‌های اسرائیل تن داد و هر امتیازی را به این رژیم داد و اسرائیل را به رسمیت شناخت و متعهد به تأمین امنیت این رژیم شد و فلسطینی‌ها را در میدان جنگ با اسرائیل بی یار و یاور گذاشت و آنها را در میدان تنها رها کرد .
نشست های پایانی ایران و گروه 1 + 5 سرنوشت ساز خواهد بود، ولی تنها مساله قطعی این است که همه طرف های مذاکره کننده مذاکره را بر جنگ ترجیح می دهند زیرا جنگ بسیار پُرهزینه خواهد بود و نتایجش نیز تضمین شده نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها