پیامدهای افشاگری نوری مالکی درباره عربستان

پیامدهای افشاگری نوری مالکی درباره عربستان
جمعه 2 مرداد 1394 - 10:43

العالم - دفتر رئیس جمهوری عراق، اظهارات معاون فواد معصوم درباره حمایت عربستان از تروریسم را نظر شخصی نوری مالکی ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، رسانه های عراقی روز پنجشنبه به نقل از خالد شوانی سخنگوی ریاست جمهوری عراق گزارش کردند که اظهارات نوری مالکی موضع رسمی عراق به شمار نمی آید.

وی تاکید کرد که فواد معصوم رئیس جمهوری عراق برای برقراری و توسعه بهترین روابط با عربستان سعودی تلاش کرده و خواهد کرد.

نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق روز گذشته با انتقاد شدید از دولت سعودی، این کشور را سرمنشأ تروریسم و ریشه تندروی و تکفیر در منطقه دانست.

مالکی در مصاحبه تلویزیونی خواهان قرار دادن عربستان سعودی تحت قیومیت بین‌المللی شد و دلیل آن را عدم توانایی ریاض برای مقابله با وهابیت و تکفیر دانست.

معاون رئیس جمهوری عراق تاکید کرد: معتقدم این کشور باید تحت قیمومیت بین المللی قرار بگیرد وگرنه پولهای این کشور همچنان منبع تغذیه و تقویت تروریسم خواهد بود. جهان نیازمند حل مشکل تروریسم در عربستان است همانطور که برای حل این مشکل در نقاط دیگر تلاش می کند.

از سوی دیگر دفتر اطلاع رسانی نوری مالکی هم روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: اظهارات اخیر نوری مالکی درباره عربستان، بخشی از مواضعی است که پیشتر از این بارها اتخاذ شده اند.

سومریه نیوز به نقل از این دفترافزود : این مطالب اولین بار نیست که گفته شده و آخرین بار هم نخواهد بود.

دفتر اطلاع رسانی معاون رئیس جمهوری عراق یادآور شد: نوری مالکی برای اعلام نظر و دیدگاه خود نیازی به عنوان یا منصب کاربردی خاصی ندارد گواینکه این اظهارات وی، موضع ریاست جمهوری یا نهاد دولتی و حکومتی خاصی نیست.اظهارات اخیر نوری مالکی که هشت سال نخست وزیر عراق بوده است در واقع برآمده از تجربه طولانی وی و شناخت کاملش از جزئیات روابط پر افت و خیز دو کشور همسایه است. این اظهارات در اصل مشتمل بر مواضع انتقادی است که هدفش اصلاح روابط موجود با تمرکز مستمر بر حوادث و وقایعی است که در طول سالهای گذشته رخ داده و در اسناد رسمی دیپلماتیک عربستان برملا شده اند.

این بیانیه می افزاید: به رغم تلاشهای فراوانی که برای بازسازی روابط دو کشور بر اساس همکاری و احترام متقابل صورت گرفته است عربستان همچنان به لجاجت و مشی خصمانه و فرقه ای در سیاستهای خود در قبال عراق ادامه می دهد.

دفتر نوری مالکی تأکید کرد: مالکی وارث دهها سال مبارزه و تجربه سیاسی است وی از پایگاه مردمی وسیعی برخوردار است و تجربه عمیقی در اداره عالیترین پستهای اجرایی دارد. لذا چنین شخصیتی برای اعلام دیدگاه و نظر خود درباره حساسترین و مهمترین دغدغه های کشورش نیازی به استفاده از عنوان و سمت کاربردی خاصی ندارد و خود او نمی خواهد مسئولیت مواضع خود را متوجه طرف و مرجع خاصی کند.

درهمین حال خبرگزاری بحرین نیز روزپنجشنبه گزارش کرد که این کشوراظهارات نوری مالکی درباره عربستان سعودی را محکوم کرده و آن را غیرمسئولانه خوانده است.

بحرین طی چهارسال گذشته برای سرکوب تظاهرات و قیام مردمی این کشور از توان نظامی و اطلاعاتی گسترده عربستان سعودی بهره برده است.

پربیننده ترین خبرها