نخست وزیرعراق: تحریم ایران جنایت است

نخست وزیرعراق: تحریم ایران جنایت است
سه شنبه 6 مرداد 1394 - 09:24

العالم - نخست وزیر عراق با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران یک نوع «جنایت» است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، حیدر العبادی در دیدار با وزیر امور خارجه ایران ، تاکید کرد که مصلحت منطقه در این است که دولت‌ها و ملت‌های آن به دور از هرگونه درگیری در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، زیرا دشمنان تفرقه و درگیری‌های طایفه‌‌ای را می‌خواهند.

العبادی توافق هسته‎‌ای بین ایران و گروه 5+1 را به ایران تبریک گفت و یاد آور شد «تحریم‌ها اقتصادی جنایتی در حق ملت ایران است و ما عراقی‌ها از تحریم‌های تحمیلی سابق بسیار رنج برده‌ایم.»

نخست وزیر عراق توافق هسته ای را موجب خوشحالی در منطقه دانست و بیان کرد این موضوع ثابت کرد اتهام ها درباره جمهوری اسلامی ایران بی اساس است و بهانه را از دست  بدخواهان  گرفت.

وی افزود: در هر صورت داشتن فناوری هسته ای حق ایران است وهیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

نخست وزیر عراق موفقیت ایران را موفقیت کل منطقه خواند و مواضع برخی کشورهای منطقه را غیر سازنده برشمرد.

حیدر العبادی همکاری کشورهای منطقه برای رهایی از درگیری‌ها و مشکلات را خیلی مهم توصیف کرد و گفت: «عراق دارای روابط ویژه‌ای با ایران است و این کشور از اولین کشورهایی است که از همان ابتدای مبارزه عراق با داعش به ما کمک کرد.»

وزیر امورخارجه کشورمان هم ضمن تشکر از مواضع  خوب دولت و ملت عراق در قبال مسائل دو جانبه و منطقه ای اظهار داشت: احساس می کنیم حل مشکل هسته ای حتما به نفع ایران و عراق و کل کشورهای منطقه است و به دوستان منطقه ای می گوییم جای نگرانی وجود ندارد.

محمد جواد ظریف از تعمیق روابط دو کشور در زمینه های مختلف تمجید و بر حمایت دولت ایران از عراق در مبارزه با داعش تاکید کرد.

وزیر خارجه ایران شامگاه یکشنبه از طریق فرودگاه امام علی(ع) در نجف اشرف وارد عراق شد و بعد از زیارت عتبات عالیات در کربلای معلا، نجف اشرف و دیدار با مراجع عظام در نجف اشرف، بعدازظهر (دوشنبه) در بغداد با وزیر امور خارجه ، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف پیش از سفر به عراق در چارچوب سفر منطقه ای خود از کویت و قطر نیز دیدار کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها