قرضاوی:اجازه عملیات شهادت طلبانه در مصر را ندادم

قرضاوی:اجازه عملیات شهادت طلبانه در مصر را ندادم
سه شنبه 6 مرداد 1394 - 10:15

العالم - یوسف قرضاوی مفتي اهل سنت مصري مقیم قطر كه پدرمعنوي گروه اخوان المسلمين مصر به شمار مي آید، با صدور بیانیه ای برخی اخبار منتشر شده درخصوص اجازه وی برای اجرای عملیات شهادت طلبانه در مصر را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یوسف قرضاوی دربیانیه خود عملیات شهادت طلبانه در خارج از سرزمین فلسطین را حرام دانست.

وی تاکید کرد: ویدئویی که شبکه های تلویزیونی مصری درباره عملیات شهادت طلبانه پخش کردند، قدیمی و مربوط به مارس سال 2013 است؛ یعنی مربوط به دوره حکومت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیست.

قرضاوی در این بیانیه که یک نسخه آن در اختیار روزنامه القدس العربی قرار گرفت، اعتراض طرفداران و اعضای گروه اخوان المسلمین مصر به نظام این کشور را "انقلاب" توصیف کرد و گفت که وی "بر مسالمت آمیز بودن انقلاب تاکید می کند و انقلابیون آزاده را به خاطر پایبندی به این روند مسالمت آمیز ارج می نهد؛ با وجود اینکه آنها در معرض قتل، شکنجه، نقض حقوق اساسی خود، بازداشت و پیگرد و تعدی قرار دارند".

وی افزود که حکم مربوط به عملیات شهادت طلبانه را در کتابش به نام "فقه الجهاد" تشریح کرده است.

قرضاوی دو نکته را یادآوری کرد و گفت: ما اجازه این عملیات (شهادت طلبانه) را برای برادران در فلسطین به خاطر شرایط ویژه آنها در دفاع از خود و خانواده و فرزندان دادیم و این شرایط آنها را مجبور کرد که به این عملیات متوسل شوند زیرا جایگزین دیگری پیدا نکردند. استفاده از این عملیات در خارج از سرزمین فلسطین را نداده ایم. مقایسه سرزمین های دیگر با فلسطین - مانند کسانی که این عملیات را علیه مسلمانان مثلا در الجزایر و مصر و یمن و عربستان و عراق و پاکستان و نظایر آن انجام می دهند، مقایسه مع الفارق و شرع باطل است.

وی افزود: خداوند برادران در فلسطین را از این عملیات بی نیاز ساخت زیرا آنها توانستند به موشک هایی دست یابند که عمق اسرائیل را هدف قرار می دهد و هرچند به پای موشک های اسرائیل نمی رسد اما باعث آزار و اذیت و نگرانی آنها شده است بنابراین دیگر برخلاف گذشته تکیه به عملیات شهادت طلبانه نیست. لذا برای هر وضعیتی، تصمیمی وجود دارد. فتوا با تغییر زمان و مکان و وضعیت تغییر می کند.

یوسف قرضاوی اردیبهشت ماه امسال به صورت غیابی در یک دادگاه مصری به اتهام دست داشتن در ناآرامی های این کشور به اعدام محکوم شد.

قرضاوی که با محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر که اکنون با حکم اعدام مواجه است ، روابط نزدیکی داشت ، پیش از این تاکید کرد که  قضات مصری با محاکمه مرسی و اخوان المسلمین به دنبال محاکمه انقلاب 25 ژانویه ( قیام علیه حسنی مبارک) هستند. 

پربیننده ترین خبرها