تخریب آثار باستانی صعده در تجاوز سعودی‌ها

تخریب آثار باستانی صعده در تجاوز سعودی‌ها
چهارشنبه 7 مرداد 1394 - 17:42

صعده، العالم ـ حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به آثار باستانی و تاریخی بخش قدیمی استان صعده واقع در شمال یمن، طلایه‌دار مقاومت در صدر اسلام، همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، از مهم ترین آثار تاریخی یمن در صعده می توان به مسجد امام هادی (ع) و بازار تاریخی این منطقه اشاره کرد.

گفتنی است شهر تاریخی صعده از قدیمی ترین شهرهای تاریخی یمن است که دستان جنایتکار و ویرانگر آل سعود به سوی آن دراز شده تا چندین قرن تاریخ آن را محو و نابود کند.

"سالم ظیف" پژوهشگر فرهنگی یمن در گفت وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: دشمنان با روشهای مختلف و به منظور از بین بردن آثار قدیمی، به مناطق باستانی و فرهنگی حمله می کنند، زیرا برخی آنها را نماد شرک می دانند، اما اقدام آنان در واقع از بین بردن هویت و فرهنگ و تمدن قدیمی یمن است.

"رحبان" یکی از برجسته ترین شهرهای باستانی صعده و در نزدیکی بخش قدیمی این شهر است، اما ساختمانهای بلند آن به دنبال بمباران بی وقفه عربستان که بی احترامی به تاریخ، اهمیت انسانی و تمدن این شهر به شمار می رود، از بین رفته و منهدم شده است.

"عزیز القاسم" فعال حقوقی یمنی نیز در گفت وگو با العالم اظهار داشت: عربستان سعودی هیچ چیز با ارزش و قدمت چندانی ندارد و تاریخ این کشور از صد سال بیشتر نیست از این رو تاریخ و تمدن و اصالت یمن و مردم این کشور را هدف قرار داده است.

گفتنی است، حتی مسجد قدیمی و تاریخی الهادی با توجه به داشتن جایگاه مذهبی آن، از بمباران جنگنده های سعودی و تخریب و انهدام در امان نماند و همه مغازه ها و مراکز تجاری و فرهنگی مجاور آن نیز تخریب شد.

طلایه دار پرچم مقاومت در صدر اسلام

"حمدی الرزاجی" مدیر مرکز پژوهشها و تحقیقات "وصل"  نیز در گفت وگو با شبکه العالم خاطرنشان کرد، استان صعده اولین منطقه در سطح جهان اسلام است که توانست پرچم مقاومت را ضد رژیم بنی امیه در قرن سوم هجری و در قرن ششم هجری نیز علیه بنی عباس به اهتزاز درآورد.

اگر چه حملات برنامه ریزی شده و خودسرانه سعودی ها به مردم و تاریخ صعده توانسته، همه آثار تاریخی استان را منهدم کند اما شهروندان معتقدند این اقدامات هیچ تاثیری بر آنان نخواهد گذاشت و صعده همچنان با وجود این حملات غیر انسانی، پابرجا خواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها