افشای اسنادی مهم از توطئه بزرگ عربستان در یمن

افشای اسنادی مهم از توطئه بزرگ عربستان در یمن
جمعه 9 مرداد 1394 - 13:18

بر اساس نمابرهای محرمانه‌ای که به تازگی افشا شده است، سران عربستان و قطر طی سالهای اخیر به صورت پیگیر به دنبال ایجاد اختلافات طایفه‌ای و مذهبی در یمن و ایجاد آشوب در این کشور بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در یکی از این اسناد "علی بن عبدالعزیز الخضیری" قائم مقام کمیته ویژه شورای وزیران عربستان توصیه کرده است که برای ایجاد اختلاف بین حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و پیروان مذهب زیدی در یمن تلاش شود.
* به راه انداختن جنگهای طایفه‌ای و قومیتی در یمن
الخضیری در این سند تأکید کرده است که این اختلاف‌ها نباید اینگونه به نظر بیاید که جنگی طایفه‌ای بین اهل تسنن و شیعیان یمن در جریان است، و یا اینکه عربستان سعودی در پس پرده آن قرار دارد.
وی همچنین در این نمابر خاطرنشان می‌کند که طبق نمابر قبلی در تاریخ 17 / 2 / 1433 (12/1/2012) تماسها و ارتباطهایی بین کمیته ویژه شورای وزرا و امارت منطقه نجران در خصوص حمایت از قبایلی که برای جنگ با حوثی‌ها هم پیمان شده‌اند، در جریان است.
* جلب حمایت قبایل یمنی برای جنگیدن با انصار الله
الخضیری همچنین در نمابری دیگر مورخ 14/3/1433 به معاون وزیر کشور در امور امنیتی، با اشاره به ارسال نمابری از وزیر دفاع عربستان گفت، این نمابر در خصوص اطلاعاتی است که وزارت دفاع پس از دیدار با شماری از سران قبایل یمنی "مخالف حوثی‌ها" در استان "الجوف" یمن به دست آورده است. و وزیر دفاع عربستان در این نمابر توصیه کرده که کمیته ویژه شورای وزیران موضوع ارائه حمایت لازم و سریع به این قبایل از راه‌های غیر مستقیم را بررسی کند، تا بتوانند در مقابل "حوثی‌ها" مقاومت کنند.
* آشوب و بحران در یمن با کمک مالی هنگفت قطر

"الخضیری" در نمابری به معاون وزیر کشور در امور امنیتی در تاریخ 8/03/1433، از برنامه قطر برای ایجاد آشوب در یمن پرده برمی دارد و می‌نویسد: "اطلاعاتی از منابع مختلف به دست آمده که بیانگر آن است، دولت قطر مبالغ هنگفتی را برای برهم زدن مسائل سیاسی و ایجاد آشوب می پردازد و مبلغ (250000000 ) دویست و پنجاه میلیون دلار برای همین کار اختصاص داده است. شیخ حمید الاحمر مسؤولیت این طرح را برعهده دارد و اکنون در حال حمایت از اعتراضها در نیروهای امنیتی، نظامی و تحریک نیروها برای تمرد و جدا شدن فرماندهان امنیتی است؛ حمید الاحمر اعتراضها را با ادعای مطالبه حقوق پیش می برد، ولی واقعیت این است که او قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری 21 فوریه را به شکست بکشاند و حتی اگر انتخابات برگزار شود، رئیس جمهور جدید نهادهای نظامی و امنیتی را درحالی تحویل بگیرد که همگی ضعیف و بدون فرمانده هستند؛ واقعیت این است که او در حال کشاندن کشور (یمن) به سوی وضعیتی فاجعه آمیز است."

جذب مخالفان برای جاسوسی و کمک به ادامه دخالتها در یمن
"محمد بن نایف بن عبدالعزیز" معاون وزیر کشور عربستان در امور امنیتی نیز در نمابری در تاریخ 15/03/1433 خطاب به "علی بن عبدالعزیز الخضیری" قائم مقام کمیته ویژه شورای وزیران نوشته است؛ با توجه به مطالبی که وی در نمابرهای قبلی اشاره کرده بود، و اینکه "عبدالرحمن علی محمد الجفری در تلاش است تا در مسأله جنوب (یمن) تک‌روی کند، و حیدر ابو بکر العطاس از عدم همکاری او با همه طرفها شکایت کرده و گفته است او با وجود توافق در خصوص فدرالیسم، به تنهایی کار می کند و .. و با توجه به نظر شما که توصیه کردید وی با هماهنگی رهبران میانه رو مانند العطاس و دیگران نصیحت شود .. موضوعی که به آن اشاره کردید مناسب است.. ادامه ارتباط الجفری با رؤسای سابق به دلیل اطلاع از گرایشهای آنان مهم است .. در خصوص درخواست ارائه شده از سوی او؛ باید از او خواسته شود گزارشی را درباره کارهای طرف ایرانی در یمن و دیدگاهش درباره آن ارائه کند، همچنین در این گزارش دیدگاهش درباره اینکه چه کاری می توان به صورت عملی در یمن انجام داد گنجانده شود ...  بر اساس آنچه که او ارائه می دهد، مشخص می‌شود تا چه حدی می توان به او تکیه کرد و اینکه آیا می توان از او حمایت کرد یا خیر."
* دخالت عربستان در انتخابات ریاست جمهوری یمن و حمایت از هادی
نمابر افشا شده "علی بن محمد الحمدان" سفیر عربستان سعودی در پایتخت یمن نیز از دخالتهای گسترده این کشور در امور یمن پرده بر می دارد.
الحمدان در این نمابر که با عبارتهای "بسیار سری - بسیار فوری" آغاز شده است، به نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و نایب رئیس شورای وزیران و وزیر کشور و رئیس کمیته ویژه می نویسد: "عبد ربه منصور هادی به من اطلاع داد که قبلا نیز از شما خواستار کمک فوری در انتخابات است، و او اکنون در تنگنا قرار گرفته و فقط چند روز به آغاز رأی گیری باقی مانده است؛ وی امیدوار است که فورا از او حمایت مالی شود."

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها