هجوم بازرگانان اروپایی برای ورود به بازارهای ایران

هجوم بازرگانان اروپایی برای ورود به بازارهای ایران
يکشنبه 11 مرداد 1394 - 17:51

پایگاه اینترنتی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: فعالان اقتصادی اروپا پشت درهای ایران صف کشیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرنگاران جوان ؛ نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بی‌صبری بازرگانان اروپایی برای ورود به بازارهای ایران اشاره کرد و نوشت: هنوز جوهر توافق هسته‌ای 1+5 و ایران خشک نشده است، مقامات اروپایی برای تقویت مناسبات تجاری به این کشور سرازیر شده‌اند.

آلمان فقط 5 روز پس از امضای این توافق نمایندگان خود را به تهران فرستاد. مقامات فرانسوی که هیچ تمایل نداشتند در مبادلات تجاری از آلمان عقب بمانند، "لوران فابیوس،" وزیر امور خارجه این کشور، را راهی ایران کردند. تعدادی از وزرای ایتالیایی نیز سه‌شنبه هفته جاری وارد تهران می‌شوند و کمی بعد هیاتی از بازرگانان ایتالیا به ایران سفر می‌کنند. تهران در ماه آینده میلادی نیز شاهد رفت و آمدهای زیاد هیات بازرگانان اروپایی خواهد بود بطوریکه 70 الی 80 نماینده از بزرگترین شرکت‌های فرانسوی برنامه سفر خود به ایران را برای ماه سپتامبر (شهریور) برنامه‌ریزی کرده‌اند.

عجله بازرگانان اروپایی برای حضور در بازارهای تجاری ایران بر روند دیپلماتیک توافق هسته‌ای نیز تاثیر می‌گذارد. اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد و در مسیر ساخت سلاح اتمی قدم بردارد، باید یک بار دیگر تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال شود، حال با حضور این حجم گسترده از شرکت‌های اروپایی در ایران اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. اروپایی‌ها برای جلوگیری از زیان اقتصادی هم که شده دربرابر تحریم‌های مجدد مقاومت می‌کنند. به نظر می‌رسد در این میان فقط آمریکا است که خود را از بستر مناسب اقتصادی ایران محروم می‌کند و بازنده اصلی واشینگتن خواهد بود.

آمریکا هنوز هم ایران را از فهرست کشورهای به اصطلاح حامی تروریسم خارج نکرده است و شرکت‌های آمرریکایی باز هم مجبور به تبعیت از قانون تحریم‌ها در این بخش هستند.

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش تحلیلی خود نوشت: هنوز تحریم‌ها علیه ایران لغو نشده است و دست‌کم به 6 ماه زمان نیاز دارد تا بتوان رابطه تجاری را با این کشور از سر گرفت. باوجود اینکه درمورد لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد؛ بازرگانان اروپایی حاضر به پذیرش این ریسک شده‌اند و قصد ندارند لحظه‌ای را برای امضای تفاهمنامه‌های تجاری با این کشور از دست بدهند.

نیویورک‌تایمز در پایان افزود: به نظر می‌رسد بازرگانان اروپایی از لغو تحریم‌های ایران بیشتر از مردم این کشور خوشحال شده‌اند. 
 

پربیننده ترین خبرها