واکنش سیاستمداران عراقی به حملات ترکیه

سه شنبه 13 مرداد 1394 - 22:54

بغداد (العالم)- محافل سیاسی عراق ادامه حملات هوایی ترکیه به مناطقی در داخل منطقه کردستان عراق را محکوم و توقف آن را خواستار شدند.

خبرنگار شبکه العالم از عراق گزارش داد، با ادامه بمباران مناطق شمالی عراق توسط ترکیه، گروههای نزدیک به دولت عراق این اقدام ترکیه را نشانگر بن بست سیاست های این کشور در منطقه دانستند و تاکید کردند که تجاوز آنکارا به خاک عراق باعث افزایش اختلافات دو کشور خواهد شد.
شماری از نمایندگان پارلمان عراق اقدامات ترکیه را تلاش این کشور برای صدور بحران داخلی خود به سایر کشورها و جنگ با دشمنانش در خارج از خاک کشور خود ارزیابی کردند.
"سعد المطلبی" نماینده پارلمان عراق در گفت و گو با خبرنگار العالم گفت: تلاش ترکیه برای تسویه حساب با دشمنانش در خاک عراق باعث ایجاد دردسرهای بیشتر برای خود این کشور خواهد شد و برادران در ترکیه بهتر بود که با آغاز گفت و گوهای جدی با کردهای این کشور و رسیدن به راه حل های مسالمت آمیز امنیت را برقرار می کردند.

اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با بررسی ادامه بمباران منطقه کردستان عراق توسط ترکیه از دولت خواستند که به فراخواندن سفیر ترکیه در بغداد اکتفا نکند و از طریق سازمان های بین المللی و اقتصادی و با تعلیق همکاری با این کشور در زمینه های مختلف به دولت آنکارا فشار وارد کند.
رزاق الحیدری عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق خاطرنشان کرد که فراخواندن سفیر ترکیه کفایت نمی کند زیرا حجم زیادی از روابط اقتصادی با ارزش بسیار بالایی میان دو کشور برقرار است و دولت عراق باید اقدامات دیگری هم انجام دهد تا این پیام به دولت ترکیه برسد که عراق یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است.
ناظران معتقدند اعتراض عراق باید به شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد تا حقوق عراقی ها تضمین شود. آنها از موضع مسعود بارزانی در قبال این حملات و رفتار همراه باملایمت او با این مساله انتقاد کردند.
"جمعه العطوانی" نماینده پارلمان عراق نیز در این زمینه گفت: مسعود بارزانی یک بار از دولت ترکیه می خواهد که حملاتش علیه پ ک ک را کاهش دهد و یک بار دیگر نیز از کردهایی که اراضی منطقه کردستان را به پناهگاه امن خود در برابر حملات ترکیه تبدیل کرده اند می خواهد که از این منطقه خارج شوند. این دوگانگی نشانگر طرحی است که مسعود بارزانی همگام با طرح های ترکیه در منطقه و نه تنها در عراق به پیش می برد.
به گفته ناظران، چشم پوشی از مبارزه با داعش و بمباران خاک عراق به بهانه مبارزه با حزب کارگر کردستان توسط ترکیه باعث شگفتی عراقی ها شده و آنها از سیاستمداران خود می خواهند با اتخاذ موضع واحد و با حمایت از دولت عراق در برابر این تجاوز بایستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها