روزنامه انگلیسی گاردین تحلیل کرد؛

فرسایش عربستان در دو جبهه داخلی و خارجی

فرسایش عربستان در دو جبهه داخلی و خارجی
شنبه 17 مرداد 1394 - 15:01

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای از مشکلات مالی عربستان و دشواری هایی که این کشور برای پایین نگه داشتن قیمت نفت و مقابله با مخالفان داخلی در پیش رو دارد، پرده برداشت.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، گاردین روز شنبه در مطلبی تأکید کرد، بعد از وقوع انقلاب در کشورهای عربی همچون مصر و تونس، حکومت های مستبد عربی متزلزل شدند که عربستان نمونه بارز آنها بود؛ به همین دلیل عربستان با کمک های مالی به مصر تلاش کرد تا با سر کار آمدن یک فرد نظامی اوضاع این کشور کمی به نفعش شود. اما اینک عربستان با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو است و فروش اوراق قرضه به ارزش 27 میلیون دلار در هفته جاری به خوبی نمایانگر این مشکلات است.

کاهش 100میلیارد دلاری ذخایر مالی عربستان در یک سال
گاردین می افزاید: کاهش قیمت نفت که ظاهرا تا دو سال آینده افزایش نخواهد یافت اثر خود را روی عربستان گذاشته و هزینه های بالای جنگ به اضافه بذل و بخشش های این کشور برای جمع کردن سایر کشورها در ائتلاف ضد یمن باعث شده است که ذخایر مالی عربستان در عرض یک سال حدود 100 میلیارد دلار کاهش یابد.
توهم عربستان در حمله به یمن برای کاهش نفوذ ایران

نویسنده گاردین معتقد است که خاندان حاکم عربستان سرمایه خود را برای این جنگ صرف کرد تا به خیال خود از نفوذ ایران بکاهد اما ایران با کمک هم پیمان های خود در یمن، سوریه، عراق و لبنان توانست جایگاه خود را بازیابد و نفوذش را گسترش دهد.
نویسنده مقاله به نقل از یکی از مسوولان سازمان اطلاعات نوشت که سعودی ها احساس می کنند آمریکا مواضع خود را در منطقه تغییر داده و اگر از جبهه داخلی نیز چشم بردارند کارشان تمام است.

نگرانی عربستان از جبهه داخلی 
مسوولان سعودی از این می ترسند که اگر نتوانند نیازهای جوانان را تامین کنند آنها به افراط گرایی روی آورده و به داعش بپیوندند؛ از این رو جبهه داخلی در حال حاضر برای دولت عربستان باعث نگرانی بیشتر شده است به خصوص که در سه سال گذشته بیش از 2 هزار سعودی به داعش پیوسته اند.

برخی گروهها در عربستان نیز از این می ترسند که کاهش نفوذ عربستان مورد سوء استفاده داعش قرار بگیرد و جایگاه حاکمان سعودی به خطر بیفتد.
البته نویسنده می افزاید که از نظر برخی تحلیل گران تاثیر مشکلات اقتصادی عربستان محدود است و دکتر عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات می گوید که مردم عربستان بر اساس عقاید خود به "جنگ" می روند و عوامل اقتصادی جزو آخرین دلایل و انگیزه های آنان برای این کار است.
نویسنده گاردین مقاله خود را با نظر یکی از اساتید دانشگاه عربستان که نامش را ذکر نمی کند به پایان می رساند که مضون آن این است: عربستان برای اولین بار در دو جبهه داخلی و خارجی در حال جنگیدن است و هردو آنها خطرناک هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها