مرکز امنیتی صهیونیستی مطرح کرد؛

روابط با اسرائیل، "گنج راهبردی" سیسی

روابط با اسرائیل،
چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 22:33

العالم ـ در حالی که هیأت سیاسی رژیم صهیونیستی برای دیدار با مسئولان ارشد مصری در قاهره به سر می‌برد، مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم اشغالگر تاکید کرد که دولت عبدالفتاح سیسی، روابط با تل آویو را "گنجی راهبردی" می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجله صهیونیستی "عیدکن استراتیجی" در شماره دوم از دوره هجدهم، پرونده ویژه ای را به مناسبت گذشت یک سال از حکومت سیسی منتشر و در آن تاکید کرد که سیسی، روابط با اسرائیل و نیز تحکیم رابطه با اسراییل را از مهمترین منابع حمایت سیاسی، دیپلماتیک و بین المللی برای نظام خود می داند.

یادآور می شود که مرکز پژوهشهای امنیت ملی اسراییل از مهمترین محافل ارزیابی راهبردی در رژیم صهیونیستی به شمار می آید و مراکز تصمیم گیری در تل آویو به مطالب آن اهمیت می دهند.

اوِر ونتور پژوهشگر این مرکز در مطلبی تحت عنوان "یک سال پس از حکومت سیسی؛ مشروعیت سازی و ایجاد دموکراسی و روابط با اسراییل" نوشت: اسراییل با به قدرت رسیدن سیسی، دستاورد بزرگی محقق کرد. این دستاورد در پایین آمدن جایگاه مساله فلسطین و کاهش اهمیت آن در مجادلات کلی عربی تجلی یافت. سیسی برای کم اهمیت کردن جایگاه مساله فلسطین به بهانه رسیدگی به اوضاع داخلی مصر تلاش کرد.

وی می نویسد: اسراییل از جنگ سیسی علیه اخوان المسلمین و جنبش حماس سود برد و علاوه بر آن، قاهره بر تعمیق روابط اقتصادی و تحکیم و عادی سازی سیاسی و فرهنگی با اسرائیل تاکید کرد. همچنین اسراییل از جنگ سیاسی علیه تونل های سینا به غزه نیز بسیار سود برد. این تحول در خشکاندن منابع تسلیحاتی مقاومت فلسطین نقش داشت و مانع از افزایش قدرت حماس شد تا اسراییل بهتر با آن مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اسراییل و هم دولت سیسی، جنبشهای اسلامی و جهادی را تهدیدی مشترک می دانند که این امر به طور بی سابقه ای به تعمیق روابط امنیتی و تبادل اطلاعاتی دو طرف منجر شد.

ونتور افزود: با توجه به بحران مشروعیت که نظام فعلی قاهره از آن رنج می برد، سیسی روابط با اسراییل را به مثابه "گذرنامه ای" برای نفوذ به پایتخت های جهان و مورد قبول واقع شدن در سازمان های بین المللی و موجب جذب سرمایه گذاری های خارجی می داند.

همچنین یستحاک گال، نویسنده دیگر این مجله در پژوهشی برای بررسی چالشهای اقتصادی فراروی نظام مصر آورده است که سیسی، نقشی را که اسراییل برای ادامه حمایت امریکا از قاهره ایفا کرد، به خوبی درک می کند و این امر، جایگاه اسراییل نزد نظام فعلی قاهره را بالا برد.

گال در پاسخ به این پرسش که "آیا سیسی در مقابله با چالشهای اقتصادی موفق خواهد شد؟"، نوشت: سیسی نمی تواند اجازه دهد که روابط با اسراییل وخیم شود، زیرا این امر بازتاب فاجعه باری برای ثبات نظام فعلی مصر خواهد داشت.

این همه در حالی مطرح می شود که روزنامه عبری هآرتص در شماره روز چهارشنبه خود آورده است که اسحاق مولخو فرستاده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در راس هیاتی رسمی برای دیدار با مسئولان ارشد، وارد قاهره شد.

این روزنامه به اهداف دیدار اشاره نکرد، اما نشانه ها حاکی از آن است که این سفر با هدف هماهنگی سیاست های دو جانبه در خصوص مقابله با چالشهای منطقه ای انجام می شود.

از سوی دیگر، دوری گلد سرپرست وزارت خارجه اسراییل در پایان سفر رسمی خود به قاهره در یک ماه پیش گفته بود که در آن سفر، برای رسیدن به یک راهبرد مشترک با هدف مقابله با چالشهای منطقه ای و در راس آن مقابله با گروههای اسلامی "افراطی"، با مصر توافق کردیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها