گزارش چرایی سقوط «موصل» عراق آماده شد

گزارش چرایی سقوط «موصل» عراق آماده شد
يکشنبه 25 مرداد 1394 - 11:55

در روزی که قدیمی‌ترین بازار شهر موصل در آتش سوخت، کمیته تحقیق سقوط موصل اعلام کرد که «گزارش سقوط موصل» کامل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از فارس ، کمیته حقیقت‌یاب موصل که درباره علل سقوط این شهر (مرکز استان نینوا) به دست داعش در سال 2014 تحقیق می‌کند، روز شنبه اعلام کرد که تحقیقاتش به پایان رسیده و گزارش نهایی آماده شده است.

وبگاه خبری «المدی پرس» عراق، گزارش کرد که کمیته تحقیق اسم 15 مسئول عراقی را ذکر کرده که از نظر این کمیته این افراد در سقوط موصل مقصر شناخته شده‌اند.

در روزی که شاهدان عینی در شهر موصل گفتند که قدیمی‌ترین بازار در این شهر طعمه حریق شده و مغازه‌ها و کالاهای زیادی درآتش سوخته و خودروهای آتش‌نشانی با تاخیر به محل آتش‌سوزی رسیده‌اند، کمیته تحقیق موصل «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق را متهم کرده است که در قضیه سقوط موصل مسبب است.

در کنار اسم نوری المالکی، نام «اثیل النجیفی» استاندار نینوا، سرتیپ «مهدی الغراوی» فرمانده عملیات نینوا، سرلشگر «علی غیدان» فرمانده نیروی زمینی و سرلشگر «عبود کنبر» معاون رئیس ستاد مشترک به چشم می‌خورد.

در حالی که قرار است این گزارش امروز یکشنبه به رئیس‌ پارلمان عراق (سلیم الجبوری) تحویل شود، اختلافات بر سر نتیجه گزارش و چگونگی توصیه‌های مذکور در این گزارش آغاز شده است.

«عواطف نعمه» نماینده پارلمان از ائتلاف «دولت قانون»، گزارش کمیته تحقیق سقوط موصل را «سیاسی» خواند و گفت که این گزارش نقش «مسعود البارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق را نادیده گرفته است. او خواستار تغییر «حاکم الزاملی» رئیس این کمیته شد و علت آن را عملکرد جانبدارانه او ذکر کرد.

به گزارش وبگاه خبری «السومریه» عراق، خانم نعمه در بیانیه‌ای که در این خصوص صادر کرد، گفت: این گزارش فاقد ساده‌ترین شروط بی‌طرفی و واقع‌نگری در همه ابعاد است... این گزارش مسئولیت اول فروپاشی ارتش و سقوط موصل را بر عده (نوری) المالکی و بابکر زیباری می‌داند.
 

پربیننده ترین خبرها