نیاز کشور به 11 نیروگاه اتمی مانند بوشهر؛

مذاکره با اروپا برای ساخت نیروگاه

مذاکره با اروپا برای ساخت نیروگاه
دوشنبه 26 مرداد 1394 - 13:23

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان، با اشاره به نیاز کشور به 11 نیروگاه اتمی مانند نیروگاه بوشهر ظرف 12 سال آینده، تأکید کرد که از کشورهای اروپایی برای ساخت نیروگاه دعوت خواهد شد.

"بهروز کمالوندی" در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم گفت: بر اساس سه مدل شناخته شده توسط آژانس بین المللی به اسم لیپ، اتساپ و مسیج، داده های ایران را به این مدل که می دهید مشخص می کنید چه درصد از برق کشور باید برق هسته ای باشد و بر اساس این سه مدل، برق کشور ما باید از 8 تا 12 درصد برق هسته ای باشد که از نظر اقتصادی و تامین منابع قابل اتکای انرژی کشور در جایگاه خوبی قرار بگیرد.
* ظرف 10 سال باید به 120 هزار مگاوات برق برسیم
وی ادامه داد: با توجه به این که در ظرف 10 سال آینده باید به 120 هزار مگاوات برق برسیم مفهومش این است که تا آن زمان باید 12 هزار مگاوات برق اتمی داشته باشیم. در حالی که الان هزار مگاوات داریم یعنی تا آن زمان باید 11 نیروگاه دیگر شبیه نیروگاه بوشهر داشته باشیم.
* کلنگ زنی دو نیروگاه در بوشهر امسال .. مذاکره با چین برای احداث نیروگاه های کوچک در مکران
کمالوندی تأکید کرد: ساخت هر نیروگاه هم حدود 8 تا 10 سال طول می کشد و نمی توان به دلیل محدودیت منابع مالی ساخت همه آنها را با هم شروع کرد بنابراین از برنامه عقب هستیم. اما داریم سعی می کنیم این را جبران کنیم و قرارداد دو نیروگاه را با روسیه امضا کرده ایم و پیش بینی ما این بود که همین امسال کلنگ زنی آن شروع شود و مکان آن هم بوشهر خواهد بود زیرا از قبل وجود 4 نیروگاه در بوشهر در نظر گرفته شده بود. با چین هم برای نیروگاههای کوچک داریم مذاکره می کنیم در چابهار و سواحل مکران که با توجه به نیاز منطقه آب شیرین هم تولید خواهد کرد.
* دعوت از کشورهای اروپایی برای ساخت نیروگاه
کمالوندی خاطرنشان کرد: بعد از اجرا شدن برجام از کشورهای اروپایی نیز برای سرمایه گذاری دعوت خواهیم کرد و حتی می توانند از طریق فاینانس وارد شوند که در این صورت ما خرید برق و حتی صادرات آن به افغانستان، عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر کنند.
کمالوندی گفت، ما بر اساس آمار ، اطلاعات و واقعیت ها بررسی می کنیم در دنیا با توجه به مشکلات اقتصادی جای بسیار زیادی برای سرمایه گذاری فناوری مدرن و پیشرفته وجود ندارد، جایی که نیروی انسانی، نیاز ، جمعیت و پول هم باشد، جمهوری اسلامی ایران این شرایط را دارد ، بحمدالله نه بدهی های خارجی دارد، کشورهای دنیا را نگاه کنید ، کشورهای اروپایی چه مشکلاتی دارند.
وی خاطرنشان کرد: ما صحبت هایی با کشورهای اروپایی داشتیم ، الان زود است تصمیم گیری کنیم ، شما خواهید دید این کشورها در حال رفت و آمد در این حوزه خواهند بود ، علاقمندند در این زمینه حضور داشته باشند ، اما اجازه دهیم کار مقداری جلو رود سپس خود به خود اخبارش را خواهیم گفت.
 

* محرمانه ماندن اطلاعات، یکی از بندهای تفاهم با آژانس
کمالوندی تأکید کرد: اصرار دو طرف ما با آژانس است ، اساسنامه آژانس به آن تاکید دارد ، در پادمان قید می شود که روش ها ، بازرسی ها ، اطلاعات باید محرمانه بماند ، ما با توجه به مشکلاتی که داشتیم در این قضیه تاکید بیشتری داشتیم ، فقط به اساسنامه آژانس بسنده نکردیم ، آمدیم یک بند را در نقشه راه 10 ماده ای داشتیم یک ماده را اختصاص دادیم به این موضوع و تاکید کردیم و حتی نامه نوشتیم توسط نماینده دائم ایران، پیگیری های مختلفی انجام دادیم و به آنان تذکر دادیم که حتما اینها رعایت شود که خوشبختانه اینطور شد ، دیدیم در سفر آقای آمانو به آمریکا علیرغم فشار سنگین که روی ایشان بود ایشان کار عاقلانه و منطقی انجام داد و راجع به مسائل محرمانه صحبت نکردند.

 * محدودیتها هیچ خللی در مسیر توسعه صنعت هسته ای نخواهد داشت
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا توافق ایران و گروه 1 + 5 محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای ایران درپی داشته است. گفت: ما به عنوان سازمان انرژی اتمی ایران وقتی وارد مذاکرات شدیم ، می دانستیم که باید محدودیت هایی را در حوزه فنی بپذیریم و نگاه ما این بود که خللی در برنامه بلند مدت ما ایجاد نشود به این معنی که محدودیت داشته باشیم ولی محرومیت نداشته باشیم و به نحوی نباشد که ما در بلند مدت از اهداف کلی خودمان فاصله بگیریم و ما با همین استراتژی وارد مذاکرات شدیم و ما جلسات متعددی را برای گفتگو با متخصصین درباره هر موضوعی که مطرح می شد ، برگزار می کردیم و سرانجام به یک جمعبندی می رسیدیم که این جمعبندی مواضع ما را تشکیل می داد و این مواضع به گونه ای بود که اطمینان داشته باشیم که نشاط هسته ای ما تحت تأثیر قرار نمی گیرد و برنامه های بلند مدت توسعه صنعت هسته ای و اهداف صلح آمیز ما صدمه ای نمی بیند.
کمالوندی اظهار داشت: می توانیم بگوئیم که ما محدودیت هایی را در زمینه غنی سازی و ذخایر و بازطراحی رآکتور اراک و فردو و موضوعات دیگر پذیرفته ایم اما هیچ کدام از این امور خللی در مسیر توسعه صنعت هسته ای صلح آمیز و رسیدن به تولید صنعتی سوخت یا توسعه نیروگاهی یا توسعه غیرنیروگاهی ایجاد نخواهد کرد.ما محدودیت هائی را پذیرفته ایم ولی این محدودیت ها تأثیر مهمی در پیشرفت روند توسعه صنعت هسته ای ما ندارد.   
* در توافق خطوط قرمز کاملا رعایت شده است
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران همه خطوط قرمز خود را حفظ کرده است، گفت: قطعا همین طور است . یکی دیگر از معیارهای ما در مذاکرات حفظ خطوط قرمز مان بود و در واقع حفظ خطوط قرمز کف نیازهای ما بود به نحوی که ما را از اهداف بلندمدت مان دور نکند و ما در هر موضوعی جلسات متعددی را با متخصصین برگزار می کردیم و به یک جمعبندی می رسیدیم که در این جمعبندی خطوط قرمز در نظر گرفته می شد و می توانیم بگوئیم که خطوط قرمز کاملاً رعایت شده است .
کمالوندی درباره ابراز نگرانی برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از توافق هسته ای ایران، و اینکه آیا آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه در سفرهای منطقه ای خود توانسته اند این نگرانی ها را برطرف کنند، گفت: یکی از استراتژی های کشورهایِ مقابل ما این بود که موضوع خودشان را به موضوع همه تبدیل کنند و گاه نام جامعه جهانی را روی موضوع خودشان می گذاشتند . این کشورها با تبلیغات و وارد کردن اتهام واهی تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای باعث نگرانی کشورهای منطقه شده بودند و چنین القا می کردند که ایران در برنامه هسته ای خودش به دنبال اهداف نظامی است تا بتوانند فشاری را به ایران اعمال کنند . ایران به علت اعتقادات دینی خود و تعهدات بین المللی اش به دنبال سلاح هسته ای نیست و کشورهای غربی می گویند که ایران 10 تُن مواد ذخیرۀ غنی شده دارد و 2 تُن از این مواد برای ساخت بمب کافی است که مفهوم این گفته آنست که ایران هم اکنون قدرت ساخت 5 بمب را دارد و اگر بالفرض ایران دنبال بمب بود ، پس چرا مذاکره کرد . ایران اعتقادی به ساخت بمب ندارد.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته ای اعلام کرده است. اظهار داشت: امروز دنیا از جمله منطقه ما با تغییرات آب و هوائی مواجه است و این تغییرات آب و هوائی مشکلات جدی را به وجود می آورد به عنوان مثال دریاچه های هامون، رضائیه و نمک ایران خشک شده است که این خشکی در کل منطقه وجود دارد و به علت خشکی دریاچه ها وزیدن باد به جای ایجاد نسیم خنک باعث ایجاد گرد و خاک و مشکلات زیست محیطی می شود و آتش سوزی جنگل ها ناشی از تغییرات محیط زیستی است و علت این همه مشکلات منتشر کردن بی رویه دی اکسید کربن از محل سوخت های فسیلی در هوا است که امروز جایگزین این سوخت ها انرژی هسته ای است و درست است که ما منابع باد ، خورشید و گرمایشی زمینی را داریم ولی به لحاظ علمی ؛ این منابع قابل اتکا نیست.
وی ادامه داد: اگر منطقه ما می خواهد که برای رفع مشکل محیط زیستی دی اکسید کربن را کاهش دهد ، هیچ چاره  و جایگزینی بجز رفتن به سوی انرژی هسته ای ندارد بنابراین ایران هر آنچه برای خود می خواهد ، برای همسایگانش نیز می خواهد  به عنوان مثال فعالیت نیروگاهی نفتی یا گازی در ایران یا امارات یا عربستان باعث پخش شدن دی اکسید کربن در منطقه می شود زیرا دی اکسید کربن مرز نمی شناسد.
کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر ایران جمعیت کمی داشت و از این میزان نیروی جوان برخوردار نبود تا به عنوان ظرفیت نیروی انسانی به آن اتکا کند شاید به فکر تولید نمی افتاد. ولی ما علاوه بر این که از نیروی انسانی خوبی برخوردار بودیم از طرفی هم ما را مورد تحریم قرار دادند وگرنه تولید به صرفه نبود مثلا همین رآکتور تحقیقاتی تهران چند برابر قیمت تمام شده اش برای ما هزینه بردار است چون یک کارخانه راه انداخته ایم برای همین یک رآکتور. برای هر کشوری این مساله متفاوت است اما سیاست کشورهای بزرگ این است که نگذارند هر کشوری وارد مباحث رآکتور آب سنگین و غنی سازی شود.
وی افزود: حتی کشورهای دوست با آمریکا از جمله کره جنوبی برای این که با آمریکا همکاری هسته ای داشته باشد قانون معروف 123 را برای دو بازه زمانی 10 ساله پذیرفت که بر اساس آن نباید غنی سازی و بازفرآوری را دنبال می کرد. البته هنگام مذاکرات ما این کشور 10 ساله سوم را نپذیرفت و تعهدش را به مدت 2 سال دیگر تمدید کرد.
کمالوندی گفت: چیزی که در برنامه هسته ای ما قبل از انقلاب هم بود قرار نبود غنی سازی باشد بلکه ما مواد غنی شده را از اوریدیف می گرفتیم و اینجا تبدیل به سوخت می کردیم و اگر اول انقلاب این امکان را برای ما فراهم می کردند ما دنبال غنی سازی نمی رفتیم.
کمالوندی تأکید کرد: ما جزو تعداد معدود کشورهایی هستیم که غنی سازی داریم و کشورهای کمی هستند که آب سنگین و غنی سازی هر دو را داشته باشند. به عنوان مثال برزیل و آرژانتین هرکدام یکی از این فناوری ها را دارند و داشتن هردوی اینها مختص کشورهای بزرگ است و حتی کشورهای متوسط چنین امکانی را ندارند. تفاوت ایران با هند و پاکستان این است که ان پی تی را پذیرفته است و این محدودیت و نظارت های آژانس را پذیرفته ایم و با این فشارها و محدودیت ها به این سطح از دانش رسیده ایم که قابل تحسین است.
 

* ایران جزو 12 تا 15 کشور دنیا در غنی سازی و آب سنگین است
کمالوندی خاطرنشان کرد: ما بین 12 تا 15 کشور دنیا از نظر غنی سازی و آب سنگین هستیم که البته اگر فقط آب سنگین را در نظر بگیریم جزو 7 -8 کشور دنیا هستیم .
کمالوندی تأکید کرد: ما از اول همیشه نگران این بودیم که اطلاعات محرمانه نمی ماند ، در اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان گفته شده که این اطلاعات وقتی به آنجا می رود محرمانه می ماند اما این اتفاق نیفتاد بارها پیش آمده به همین دلیل ما مثل مار گزیده بودیم و اصرار داشتیم که یک دفعه حجم زیادی از مطالب و اطلاعات بدهیم چون قرار است یک موضوع را در مدت زمان کوتاهی حل کنیم ، این حجم زیاد اطلاعات اگر قرار باشد در دسترس همه باشد و اگر ما اطمینان نداشته باشیم چرا باید این اطلاعات را به شما بدهیم ، آژانس بر اساس آن موافقتنامه و اساسنامه قرار است این اطلاعات را محرمانه نگه دارید تاکید ما و آوردن ما در این توافق و حتی نامه نوشتن ما و تذکراتمان مفید واقع شده تا اینجا به همین دلیل محرمانه مانده و امیدواریم محرمانه بماند.
* حل موضوع پارچین
کمالوندی درباره موضوع پارچین گفت: پرداختن به موضوع پارچین و حل آن اشاره شده که البته در چارچوب های خطوط قرمز ما و انشاءالله به موقع درباره نحوه حل آن صحبت می نماییم.
* برگزاری کنفرانس منطقه ای ایمنی هسته ای
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادی برای برگزاری کنفرانسی منطقه ای برای همکاری هسته ای بین کشورهای منطقه و رفع نگرانی آنها مطرح شده است، گفت: من سال گذشته در پنجاه و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردم که ایران آماده برگزاری سمیناری با همکاری کشورهای منطقه با موضوعاتی خصوصاً موضوع ایمنی است و ما به زودی از طریق وزارت امور خارجه پیامی به کشورهای منطقه برای برگزاری این سمینار خواهیم فرستاد و می توان این سمینار را در ایران یا کشورهای منطقه برگزار کرد . چون هدف ایران از توسعه صنعت هسته ای صلح آمیز تأمین آسایش و رفاه مردم است ، آسایش و رفاه مردم منطقه را آسایش و رفاه مردم خود می داند.
وی در پاسخ به این سؤال که ایران از چه زمانی شروع به تلاش برای احقاق حقوق هسته ای خود کرده است و چگونه در این مسیر حرکت کرده است، گفت: ایران برنامه ای چند ده ساله دارد . از قبل از انقلاب در دانشگاه تهران بحث استقرار یک رآکتور تحقیقاتی مطرح شد و سرانجام در سال 1975 این رآکتور تحقیقاتی در همین نزدیکی ما مستقر شد و ابتدا تحت نظر دانشگاه تهران بود و پس از تشکیل سازمان انرژی اتمی ایران تحت نظر این سازمان قرار گرفت . ما بعد از انقلاب در حوزه سوخت گام های بلندی را برداشتیم و در حوزه نیروگاهی به کشورهای غربی خیلی متکی بودیم و با آلمانی ها ، فرانسوی ها و بلژیکی ها قراردادهائی داشتیم ولی اینها اوایل انقلاب برخلاف تعهدات خودشان ایران را ترک کردند و پروژه ها را ناتمام گذاشتند و مجبور شدیم از کشورهای دیگر بخصوص در نیروگاه بوشهر استفاده کنیم و این نیروگاه یکی از نیروگاه های ایمن است .
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که ایران چگونه سانتریفیوژ و چرخه سوخت را به دست آورد، گفت: وقتی غربی ها نیروگاه و حتی مواد غنی شده خودمان را که در فرانسه و نامیبیا نگهداری می شود ، به ما ندادند ، به فکر تولید مواد افتادیم به عنوان مثال اگر مواد 20 درصد را برای رآکتور تحقیقاتی تهران به ما می دادند ، ما به دنبال تولید مواد 20 درصد نمی رفتیم بنابراین می توان گفت که این تحریم ها و فشارها از یک جهت برای ما مثبت بود . ما 13 یا 14 سال پیش از طریق مهندسی معکوس ماشین های سانتریفیوژ اولیه را تولید کردیم .امروز ایران ماشین هائی تولید کرده است که ده ها برابر پیشرفته تر از ماشین های اولیه است .
کمالوندی درباره اینکه آیا ایران ماشین سانتریفیوژ ملی برای تولید سوخت هسته ای خواهد داشت، گفت: ماشین ملی ما ماشینی خواهد بود که بهترین راندمان را داشته باشد .

پربیننده ترین خبرها