مالکی: عزل معاونین رئیس جمهور قانونی نیست

مالکی: عزل معاونین رئیس جمهور قانونی نیست
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 15:55

نخست وزیر سابق عراق تأکید کرد عزل معاونین رئیس جمهور از اختیارات نخست وزیر نیست و این اقدام پشتوانه حقوقی و قانونی ندارد.

"نوری مالکی" روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره اصلاحات حیدر العبادی نخست وزیر عراق اظهار داشت: اصلاحات بسیار لازم است زیرا اشتباهاتی از گذشته وجود دارد و مشکلات و ابهامات زیادی در قانون اساسی هست که همه این امور مانع ارائه خدمات به مردم و بازسازی عراق شده است؛ هر چند اقداماتی که ما انجام دادیم، زیاد بود ولی اگر منافع شخصی و حزبی نبود، اوضاع عراق هم اکنون بسیار متفاوت بود .
* عزل استاندار و یا رئیس شورای استان باید طبق قانون انجام شود
مالکی خاطرنشان کرد: ایجاد بسیاری از اصلاحات حق دولت است ولی عزل استاندار یا رئیس شورای استان که منتخب مردم هستند ، باید طبق روال حقوقی و قانونی باشد.
* عزل معاونین رئیس جمهور از اختیارات نخست وزیر نیست
رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: عزل معاونین رئیس جمهور از اختیارات نخست وزیر نیست، زیرا رئیس جمهوری ستون دوم قوه مجریه است و معاونین او به مجلس نمایندگان معرفی می شوند نَه دولت، لذا عزل آنها پشتوانه حقوقی و قانونی ندارد.
مالکی با این حال روابط خود با حیدر العبادی را عادی توصیف کرد و افزود: من با حیدر العبادی درباره این عزل و نصب ها گفتگو و پیشنهاد کردم که عزل و نصب ها باید تدریجی باشد نَه یکباره و در این عزل و نصب ها باید قانون اساسی رعایت شود زیرا عدم رعایت قانون اساسی در این امر بحران ساز خواهد بود .
* همکاری مسؤولان محلی نینوا با القاعده و گروه های مسلح
مالکی با بیان اینکه موضوع سقوط موصل مساله جدیدی نیست تأکید کرد: موصل در زمان پل برمر نیز سقوط کرده بود به این دلیل که نیروهای پلیس این شهر خود را در زمان برمر تسلیم کرده بودند و عوامل القاعده و دیگر گروه ها در دفتر استاندار نینوا جمع می‌شدند، و استاندار با خودروهای استانداری مواد غذایی را بین تحصن کنندگان توزیع می‌کرد و داعش و القاعده با اطلاع استاندار از مغازه ها و شرکت ها باج و رشوه می گرفتند.
مالکی افزود: هنگامی که ما به مبارزه با این گرو‌ه‌ها می‌پرداختیم، جار و جنجال به راه می‌انداختند که ارتش شیعی و مجوسی مالکی به سرکوب سُنی ها می پردازد.
* مردم موصل از مسؤولان این شهر ناراضی هستند
مالکی خاطرنشان کرد: من یک بار به شهر موصل رفتم و 3 هزار نفر از آنها (گروه های تروریستی) را بازداشت کردم ولی این اقدام کارساز نبود زیرا مسؤولان شهر با آنان همدست بودند در حالی که ساکنین موصل از مسؤولان شهر خود به من شکایت می کردند .
* مسؤول تحقیق درباره سقوط موصل به قتل و آدم ربایی متهم است
نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد: متأسفانه فردی به نام حاکم الزاملی مسؤول تحقیق درباره سقوط موصل شده است در حالی که خودش متهم به قتل و آدم ربایی است و این فرد می خواهد که واقعیت ها را وارونه جلوه دهد و در همین راستا گزارشی نوشت و اسامی 10 تا 15 نفر را در آن گنجاند ولی کمیته و مجلس نمایندگان گزارش وی را رد کردند.

پربیننده ترین خبرها