آیا عراق تجزیه می شود ؟

آیا عراق تجزیه می شود ؟
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 22:48

نخست وزیر سابق عراق با اشاره به اظهارات اخیر مسؤولان آمریکایی درخصوص تجزیه عراق، تأکید کرد که این موضوع هدف قدیمی اسرائیل است.

"نوری مالکی" روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم، درباره سخنان اخیر مسؤولان ارشد آمریکایی در خصوص تقسیم عراق اظهار داشت: این نخستین بار نیست که آمریکایی ها چنین اظهاراتی را بر زبان می رانند.. این یک هدف قدیمی است که اسرائیل در پی آن بوده است، تا در آینده از هرگونه چالشی در امان باشد.
* اقلیتهایی که خواهان تقسیم عراق هستند
مالکی خاطر نشان کرد: البته ما چنین چیزی را نمی پذیریم و عراق را واحد و غیرقابل تقسیم می خواهیم؛ اما برخی از طیف‌های مردم عراق با این در اقلیت هستند، خواهان جدایی و تجزیه هستند؛ طیف هایی نظیر کردها و برخی سنی ها.
وی با تاکید بر این که شیعیان خواهان جدایی و تقسیم نیستند، افزود: در شرایطی که تنش حاکم شده بود، برخی از بیگانگان از کشورهای بیگانه مطرح کردن موضوع تفسیم را تشویق کردند، اما از نظر ما تقسیم عراق، به مثابه گشودن دری از درهای جهنم بر عراق و سوریه است.
نخست وزیر سابق عراق خاطر نشان کرد: آینده فرایند سیاسی در عراق، به اوضاع سیاسی منطقه وابسته است و میان این دو نمی توان تفکیک قائل شد.. بنابراین اگر راه حلی برای بحرانِ ریشه دار و چند وجهیِ منطقه نیابیم، فرایند سیاسی در عراق همچنان تحتِ فشار اختلافات و دخالت ها و تاثیرپذیری ها خواهد بود.
مالکی یادآور شد که اوضاع امنیتی عراق، طی سال های 2011 و 2012 ثبات یافت و زندگی به حالت عادی بازگشت و سازندگی از سر گرفته شد و راه ها باز شدند و سفر در این کشور از سر گرفته شد، اما به محض این که اوضاع سوریه به هم ریخت، تنش به عراق بازگشت.
وی افزود: اکنون جهان از توسعه یافتن داعش می هراسد، زیرا برای آن ها محرز شده است که داعش، فراتر از ماجرای یک گروه تروریست است که یک خودرو را منفجر می کند و یا شخصی را می رباید و یا می کشد.
مالکی تصریح کرد: این طور که من می بینم، آن ها در نابود کردن داعش جدی هستند، اما چطور و کی و به چه قیمتی و این که آیا داعش به نفع بسیج مردمی عراق نابود خواهد شد یا به نام بشار اسد یا بر اساس نقشه ای جدید، این مسائل مشخص نیست. به نظر من آنچه نقش تعیین کنندۀ آن ها را - که در حال حاضر تعیین کننده نیست – به تاخیر انداخته، محاسبات سیاسی است.
* ردپای عربستان در تنشهای منطقه مشخص است
مالکی در خصوص نقش عربستان سعودی در مشکلات منطقه اظهار داشت: نقش عربستان سعودی فقط  محدود به عراق نیست، اگر پرونده تروریسم و تنش‌هایی که منطقه را فرا گرفته است بگشاییم، واضح تر و بیشتر از هر کس، ردپای سعودی‌ها را خواهیم دید.
وی افزود: در همه مشکلات سوریه، اثر انگشت سعودی ها به وضوح دیده می شود. این، عربستان بود که اتحادیه عرب را به سمت حمله به سوریه با استناد به قطعنامه شورای امنیت کرد.
مالکی همچنین فاش کرد که عربستان سعودی از ابتدای سقوط رژیم مقبور صدام به حمایت از حزب بعث پرداخت و با برخی از طرفداران این حزب در تماس است. اسناد ویکیلکس نیز از حمایت عربستان و روابط سعودی ها با بسیاری از سیاستمداران پرده برداشت و متاسفانه این افراد از کسانی هستند که در فرایند سیاسی عراق مشارکت دارند و از سوی سعودی ها پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه ای می شوند.
وی همچنین تاکید کرد که اکثیر جنگ جویان و تروریست ها و انتحاری ها، از عربستان هستند و نقش این کشور در یمن نیز مشخص است و سؤال این است که با چه توجیهی یمن را این گونه بمباران می کنند؟

پربیننده ترین خبرها