بهانه برخی دولتهای عربی برای مذاکره نکردن با ایران

بهانه برخی دولتهای عربی برای مذاکره نکردن با ایران
چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 11:19

با وجود استقبال بیشتر کشورهای عربی از طرح مذاکره با ایران مسؤولان برخی از این کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که هم اکنون هیچ فرصتی برای مذاکره بین کشورهای عربی و ایران وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مخالفت این کشورها درحالی است که جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست های ماه گذشته سازمان ملل متحد، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به مذاکره فراخوانده بود.
روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک مسؤول ارشد عربی تأکید کرد: "خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر طرح مذاکره اعراب و ایران را پیشنهاد کرده است، مذاکره ای که ایران بر لزوم آغاز آن در روز 22 سپتامبر 2015 تأکید می کند ."
این مسؤول بدون ذکر نام خود خاطرنشان کرد: "العطیه در اجلاس اخیر وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری در ریاض پایتخت عربستان طرح مذاکره اعراب و ایران را پیشنهاد کرد و خواستار برگزاری آن در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر 2015 در نیویورک شد."
به گفته این مسؤول، عمان هیچ مخالفتی با طرح قطر ندارد و بر لزوم مذاکره کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران برای نزدیک کردن دیدگاه های آنها درباره بسیاری از مسائل لاینحل منطقه تأکید می کند .
* عربستان امارات و بحرین، سه کشور مخالف مذاکره
کویت نیز مخالفتی با مذاکره نکرده است و گویا از آغاز مذاکره حمایت می کند ولی عربستان ، امارات و بحرین شدیداً مخالف مذاکره هستند؛ این کشورها مدعی هستند که ایران در حال دخالت در امور کشورهای منطقه است.
این مسؤول عرب مذاکره با ایران را هدر دادن وقت و عقب نشینی از عملیات توفان قاطعیت به  فرماندهی عربستان در یمن دانست.

* آشفته شدن امارات به خاطر خبرهای شبکه العالم
سایت خبری "بویمن" با اشاره به این موضوع تأکید کرد، شبکه خبری العالم طی چند روز گذشته انتقادات و اتهاماتی را متوجه عربستان و امارات کرده است که این امر موجب آشفتگی انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات شد. وی این اتهامات را "غیرمنطقی و فرقه گرایانه" خوانده بود .
قرقاش در واکنش به اخبار شبکه العالم، در مطلبی در صفحه تویتر خود حملات تجاوزکارنه ائتلاف عربستان به مردم یمن را موفقیت آمیز و نشانه اتحاد کشورهای عربی دانست و نوشت: "گویا ایران از همبستگی و انسجام کشورهای عربی و موفقیت این کشورها در یمن ناراحت شده است."
شبکه عربی "اسکای نیوز" که مقر آن در "ابو ظبی" قرار دارد، در سایت خود تإکید کرد: منابع مطلع (در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) هرگونه فرصت گفتگو با ایران را در برهه کنونی منتفی دانستند.
این شبکه نیز به موضوع مطرح شده از سوی ایران در حاشیه نشستهای اخیر سازمان ملل متحد برای گفتگوی کشورهای عربی و ایران اشاره کرد و مدعی شد که این گفتگوها فعلا "به دلیل نبود نشانه‌های حسن نیت از سوی تهران منتفی است."
اسکای نیوز به نقل از منبعی در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، گفتگو با ایران را بعید دانست و مدعی شد: "این گفتگو به معنای مشروع دانستن دخالت امور منطقه است."
اسکای نیوز بدون آنکه به نام منبع خود اشاره ای بکند، به نقل از یک منبع دیگر تأکید کرد که گفتگو اصولا ضروری و بهترین راه برای حل هر اختلافی است، "ولی سخنان ایران برخلاف کارهای این کشور است."
اسکای نیوز همچنین به انتقادات شبکه خبری العالم از امارات و عربستان، و برآشفته شدن مسؤولان اماراتی از این انتقادها اشاره کرد.

* خبری که امارات را آشفته کرد، چه بود؟

"انور قرقاش " وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه، اخیرا در واکنشی انفعالی که برخی سایت های امارات از آن به عنوان پاسخ قرقاش به توهین شبکه العالم یاد کرده اند، ادعا کرد که این توهین مدالی بر سینه دولت امارات است زیرا از یک رسانه ای کینه توزعلیه کشوری عربی صادر شده است.

العالم در گزارش خود زیرعنوان " آتش یمن، سربازان و تانک های اماراتی را در خود می بلعد" آماری از نابودی تجهیزات و نیروهای نظامی امارات در درگیری های یمن ارائه کرده بود.

اما مشخص نیست گزارشی که درآن به اعداد و ارقام واقعی از درگیری های یمن و شکست نیروهای ائتلاف در حمایت ازتروریسم درآن کشور پرداخته چه ارتباطی با مسائل طایفه ای دارد که وزیر امورخارجه امارات گزارش را " دارای گرایشی طایفیه ای دانست که با افزایش پیروزی های ائتلاف کشورهای عربی در یمن افزایش می یابد" !

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها