نشست احزاب سیاسی برای تعیین سرنوشت بارزانی

نشست احزاب سیاسی برای تعیین سرنوشت بارزانی
پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 - 18:58

احزاب سیاسی پنجگانه بزرگ در پارلمان اقلیم کردستان، جهت بررسی بحران ریاست این اقلیم تشکیل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پیش بینی می شود احزاب "جنبش تغییر کردی"، "اتحادیه اسلامی، "مجتمع اسلامی"، "دموکرات کردستان" و "اتحادیه میهنی کردستان" درباره رییس اقلیم "مسعود بارزانی" که ریاستش امروز پایان می یابد، تصمیم گیری نمایند. 

جنبش تغییر کردی "گوران" که رهبری معارضین را به عهده دارد، تاکید دارد که دوره ریاست بارزانی پنجشنبه تمام می شود و باید "یوسف محمد" رییس پارلمان به صورت موقت و تا تعیین جانشین، عهده دار این منصب شود.  

در همین حال، حزب دموکرات کردستان بر ضرورت ادامه ریاست بارزانی تا انتخاب رییس جدید بر اساس تصمیم کمیته وزارت دادگستری اصرار می ورزد. 

اما جنبش تغییر کردی تاکید می کند که انتخاب رییس اقلیم باید از طریق پارلمان باشد نه از طریق انتخابات مردمی و همچنین اختیارات مسعود بارزانی به عنوان رییس اقلیم که پارلمان به وی اعطا کرده باید کاهش یابد.

بارزانی از سال 1979 رییس حزب دموکرات کردستان؛ و از 10 سال قبل رییس اقلیم کردستان است.

بارزانی صلاحیت های گسترده ای مانند اتخاذ تصمیم درباره شرکت نیروهای پیشمرگ در هر گونه جنگ در داخل یا خارج، تعیین فرمانده کل نیروهای پیشمرگ، رییس سازمان اطلاعات، مدیر سازمان کل امنیت، رییس دادگاه عالی قانون اساسی و دادستان کل را در اختیار دارد. 

برخی دیگر از دیگر اختیارات وی عبارت است از موافقت یا رد قوانین مصوب پارلمان، تعیین مدت انتخابات سراسری پارلمان، انحلال پارلمان در شرایط فوق العاده و صدور بخشنامه هایی که حکم قانون دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها