مالکی به عراق بر می‌گردد؟

مالکی به عراق بر می‌گردد؟
پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 - 21:14

سوالی که مطرح می‌شود این است که عبادی تا کجا می‌تواند به اصلاحات خود ادامه دهد؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ،  روز پنج شنبه گذشته نوری مالکی بغداد را به سمت تهران ترک کرد و انتظار می رود تا زمانی که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مصمم باشد او را به همراه 30 نفر دیگر از مسئولان سیاسی و امنیتی به دلیل کوتاهی در سقوط موصل به دست داعش به دادگاه بکشانند، به عراق باز نگردد. قطعا کسانی به او توصیه کرده اند که قبل از صدور دستور کمیته تحقیق مجلس عراق برای محاکمه او کشور را ترک کند!
در وسع عبادی که خود یکی از اعضای "حزب الدعوه" است و پیش از این نماینده مالکی در پارلمان عراق بوده، نیست که نسبت به گزارش کمیته تحقیق اهمال کند آن هم در حالی که تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف عراق برگزار می شود و خواستار محاکمه افراد فاسد و افراد مسئول در فروپاشی نهادهای خدمات رسانی دولت هستند. تظاهراتی که با حمایت آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق نیز همراه است.
سوالی که در این جا مطرح می شود این است که عبادی تا کجا می تواند به حرکت اصلاحات خود ادامه دهد؟ آخرین تصمیم او لغو 11 سمت وزارت و ادغام آنها در دیگر وزارت خانه ها و محاکمه مالکی و یاران او بوده است. اما این برخوردها تا کجا می تواند ادامه یابد؟


سقوط موصل در 10 ژوئن سال گذشته چیزی جز بخش ظاهری کوهی از فسادی که مالکی ایجاد کرد، نیست. کسی که دو بار نخست وزیر شد و در طول دوران زمامدادری اش سیاست های او مشکلات بسیاری برای عراق به وجود آورد. او 120 میلیارد دلار برای بازسازی ارتش هزینه کرد در حالی که بعدا مشخص شد تعداد سربازهای وهمی آن بیش از سربازهای حقیقی است. او حدود 40 میلیارد دلار صرف برق کرد در حالی که عراق همچنان غرق تاریکی های بی برقی آن هم در بحبوحه گرمای شدید بیایانی است!
نیازی نیست درباره فساد جاری در عراق بیش از این سخن بگوییم. دادگاه قضایی عراق خود به حساب عاملان فساد در کشور خواهد رسید و همه مسببان این وضعیت را به پای میز محاکمه خواهد کشاند.
لازم به یادآوری نیست که فاجعه سقوط موصل و کشف افتضاح فروپاشی ارتش عراق در برابر داعش عامل اصلی در ناکام ماندن مالکی در حفظ قدرت برای بار سوم بود. مالکی در حالی اکنون به ایران سفر کرده که در جایی مخابره نشده است که او با مقام عالی رتبه ای از ایران دیداری دو جانبه برگزار کرده است. در حالی که شاید این بار برای سفرش به ایران  بازگشتی نباشد!
حالا چه مالکی به عراق برگردد چه بر نگردد، آن چه بر او می گذرد می تواند درسی برای عبادی و دیگر رهبران عراق باشد که در صورتی که نتوانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند و در مسئولیت های خود کوتاهی کنند، وضعیتی مشابه مالکی می تواند برای آنها نیز پیش بیاید!


در عین حال عبادی باید این نکته را نیز در نظر بگیرد که سقوط موصل در زمان زمامداری مالکی اتفاق افتاد اما سقوط رمادی در زمان زمامداری او روی داد. 11 ماه بعد از سقوط موصل رمادی سقوط کرد. اگر بنا به اتهام زنی و مچ گیری باشد پای او را نیز می توان به دادگاه کشاند و هم محاکمه کرد!
 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی

پربیننده ترین خبرها