تشدید حلقه محاصره عناصر مسلح در مركز زبدانی

جمعه 30 مرداد 1394 - 15:16

نيروهای ارتش سوريه و مقاومت لبنان به سمت مركز شهر الزبدانی پيشروی كرده و حلقه محاصره عناصر مسلح در اين منطقه را تنگ تر کردند.

خبرنگار شبکه العالم در سوریه گزارش داد: نیروهای ارتش سوریه و حزب الله لبنان از غرب شهر زبدانی به سمت مرکز این شهر پیشروی کرده و محله عثمان و مهدکودک البراعم را به کنترل خود درآوردند.
منابع آگاه گفتند: عناصر مسلح در یک فضای دو و نیم کیلومتری در مرکز شهر زبدانی محصور شده اند که این فضا نیز در حال کوچک تر شدن است.
نیروهای ارتش و مقاومت پیشتر توانسته بودند که محله الزهره و محله غربی مسجد الزهره را تا مسجد بردی به کنترل خود در بیاورند.
درحالی که ارتش و نیروهای مقاومت برای یکسره کردن امور در میدان نبرد متمرکز شده است، گروهی از عناصر مسلح با ارسال سیگنال هایی، تمایل برای حل و فصل وضعیت خود با دولت سوریه را ابراز داشته اند، برخی دیگر بسته شدن معامله شهر زبدانی با الفوغه و کفریه را انتخاب کردند.
درحالی که شهر زبدانی و اهالی آن هزینه می پردازند، اختلافات بین گروههای مسلح مورد حمایت ترکیه با گروههای مسلح مورد حمایت مالی عربستان موج می‌زند به گونه‌ای که هنوز نشانه‌های یک توافق شکل نمی‌گیرد که گروه رقیب آن را به هم می‌زند.
در سایه این وضعیت، به نظر می‌رسد که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بیش از آنکه در انتظار فراز و نشیب های مذاکرات باشند، به یکسره کردن امور در میدان نبرد چشم دوخته است.
عناصر مسلح محاصره و بسیار خسته و فرسوده هستند و با شدت گرفتن حلقه محاصره وارد برخوردهای داخلی با جبهه تروریستی النصره شدند و مجددا به ارسال سیگنال هایی به حزب الله متوسل شدند تا آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکره به منظور نهایی کردن ماجرای شهر زبدانی و دو شهرک الفوعه و کفریا اعلام کنند.
آخرین پیام رسیده از طرف عناصر مسلح در شهر الزبدانی به نیروهای مقاومت این است که برخی از آنها آماده تسلیم شدن و تحویل مواضع خود درچارچوب رسیدگی و حل و فصل کردن وضعیت خود با دولت سوریه هستند.
اما همزمان تعداد دیگری از عناصر مسلح معامله خروج عناصر مسلح و غیرنظامیان از دو شهرک الفوعه و کفریا را در مقابل خروج عناصر مسلح زبدانی به سمت ادلب را همراه با رسیدگی به وضعیت آن دسته از عناصر مسلحی که خواهان حل و فصل اوضاع خود با دولت وریه هستند، مطرح می کنند.
افراد ذیربط در تحولات شهر زبدانی می گویند که این موضوع درحال بررسی است اما هنوز درباره آن توافق نشده است. روشن است که رقابتی بین مذاکرات روی مز و عملیات نظامی مستمر در میدان نبرد در جریان است.
غیرمنتظره نخواهد بود اگر ارتش و نیروهای مقاومت در ساعات یا چند روز آینده کنترل کامل خود بر شهر زبدانی و آزادسازی آن از دست گروههای مسلح را اعلام کنند؛ درحالی که مذاکره با نمایندگان عناصر مسلح همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها