ماندن بارزانی در قدرت یا بازگشت به درگیری‌ها؟ +ویدیو

جمعه 30 مرداد 1394 - 21:36

العالم ـ با پایان یافتن دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان و در پی شکست احزاب اصلی در دستیابی به توافقی برای تعدیل قانون ریاست و تغییر نظام موجود به نظام پارلمانی، این اقلیم وارد یک خلأ قانونی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منطقه کردستان عراق با پایان مهلت قانونی ریاست مسعود بارزانی وارد یک خلا قانونی شد که حاکی از شکست گروههای سیاسی این منطقه برای ایجاد یک فرایند سیاسی مبتنی بر قانون اساسی است؛ بدین معنا که طرفهای مختلف پس از دو دهه تجربه دموکراسی، نتوانستند چنین فرایندی را به منصه ظهور برسانند.

نشست فراگیر در اربیل برای بررسی بحران ریاست که با حضور حزب دموکرات کردستان، جنبش تغییر، اتحاد ملی کردستان، اتحاد اسلامی کردستان و گروه اسلامی کردستان برگزار شد، نتوانست به توافق برسد که این امر موجب تعویق جلسه بررسی قانون ریاست اقلیم شد. احزاب مخالف بر انتخاب رییس از سوی پارلمان و کاهش اختیارات فعلی وی پافشاری می کنند، در حالی که بارزانی و حزبش با آن مخالفند.

این اختلافات بر صحنه سیاسی کلی در کردستان سایه افکنده، چرا که رییس اقلیم فاقد حمایت قانونی است و تصمیم شورای مشورتی با ماهیت قضایی برای تمدید دوره بارزانی تا اجرای انتخابات، با مخالفت پارلمان روبرو شده و چنین تصمیمی به مغایرت با قوانین متهم گشت؛ زیرا معاون رییس شورای مشورتی که وابسته به حزب بارزانی است، از شورای مشورتی چنین درخواستی کرده بود، در حالی که به موجب ماده ای در قانون ریاست اقلیم، رییس پارلمان به مدت 60 روز تا انتخاب رییس جدید اقلیم، وظیفه ریاست را به عهده می گیرد.

نشست پارلمان کردستان نیز به سبب چنددستگی های شدید میان فراکسیون ها و نرسیدن به حد نصاب قانونی برای رسیدگی به مشکل موجود میان احزاب کرد درباره قانون ریاست اقلیم، به تعویق افتاد.

با وجودی که دولت تا حدودی از کشمکشهای سیاسی به دور مانده است، بعید نیست که اختلافات به ترکیب ائتلافی آن نیز کشیده شود که این مساله کردستان را وارد چالش مضاعف خواهد کرد و احزاب کرد به سبب چالشهای موجود، اعم از تنشهای سیاسی با بغداد و مشکلات مالی به وجود آمده به سبب این تنشها، اوضاع امنیتی، نزاع ترکها با حزب کارگران کردستان و بمباران مواضع آن و خطر گروه تروریستی داعش و گسترش آن در منطقه، قادر به پر کردن این خلا نخواهند بود.

این وضعیت کردها را با سناریوهای دشواری مواجه خواهد کرد که یکی از آنها بازگشت به نظام حکومت دو منطقه ای (یکی به مرکزیت سلیمانیه و دیگری به مرکزیت اربیل) است که تا سال 2005 در دستور کار قرارداشت؛ و دیگری بازگشت به مرحله درگیری های داخلی دهه 1990 است که در هر دو صورت تمام تلاشهای کردها  دو دهه گذشته را به باد خواهد داد.


MKH-20-23:58

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها