چرا ترکیه خود را وارد جنگ با داعش کرد؟

چرا  ترکیه خود را وارد جنگ با داعش کرد؟
يکشنبه 1 شهريور 1394 - 21:40

نظام ترکیه در این سال‌ها با حمایت از تروریست‌ها زمینه را فراهم کرد تا آنها که از بیش از صد کشور برای پیوستن به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده آمده بودند، وارد خاک سوریه شوند.


به گزارش پایگاه  خبری شبکه العالم به نقل از مشرق ، مشرق، بیش از 4 سال از بحران سوریه می گذرد و ترکیه از توطئه هایش ضد سوریه دست بر نداشته است.

نظام ترکیه در این سال ها با حمایت از تروریست ها زمینه را فراهم کرد تا  آن ها که از بیش از صد کشور برای پیوستن به داعش، النصره، احرار الشام و دیگر گروه های تروریستی مرتبط با القاعده آمده بودند، وارد خاک سوریه شوند.

داعش نفت، گندم، پنبه و آثار باستانی سوریه را سرقت می کند و آن را با آگاهی نظام ترکیه در این کشور در برابر دریافت سلاح و مهمات و ارائه خدمات لجستیک به عناصرش در داخل خاک ترکیه، می  فروشد. علاوه بر این، داعش ابزار آلات صدها کارخانه سوری را در شمال کشور به سرقت برده و به ترکیه منتقل کرده است.

ترکیه به این مقدار اکتفا نکرده بلکه به آموزش و تامین سلاح تروریست های جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی مرتبط با القاعده ادامه داده و هنگام یورش به استان ادلب با عنوان "جیش الفتح"، از آنان حمایت توپخانه ای و موشکی کرد.

افزایش تنش ها در خاک ترکیه یکی از مهم ترین صنایع پول ساز این کشور را در معرض خطر قرار داده است و برخی از دولت ها نسبت به سفر به ترکیه هشدار داده اند.

سیر تحولات در ترکیه و در چند هفته اخیر سرعت زیادی به خود گرفته است. پس از شکست حزب اعتدال و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، اردوغان شیپور جنگ علیه سوریه را بار دیگر به صدا درآورد و پس از مدت ها به ائتلاف ضد داعش پیوست. یکی از اهداف رئیس جمهور ترکیه در کشاندن پای ارتش ترکیه به آن سوی مرزها، گریز از مشکلات داخلی است.

علاوه بر این تحولات، انفجار عامل انتحاری که بر اساس اخبار دختر 18 ساله داعشی بود، در میان تعدادی از کردهای منطقه سوروچ ترکیه در مرز با سوریه، آتش خشم را میان کردهای ترکیه بار دیگر برافروخت. کردها، ترکیه را عامل اصلی نفوذ داعش در مرزها می دانند. اعضاء داعش در شهرهای ترکیه به سهولت رفت و آمد می کنند و این کشور یکی از معابر اصلی عبور نیروهای خارجی داعش به مناطق تحت سیطره این گروه تروریستی در سوریه و عراق است.

رویکرد ترکیه در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق، انتقادات بسیاری را دی پی داشته و حتی برخی از سیاستمدارن و ناظران نسبت به عواقب و پیامدهای آن به اردوغان هشدار داده اند. تا سال ها دولت اردوغان این سیاست را در قبال گروه های تروریستی حاضر در عراق و سوریه دنبال می کند ولی در چند هفته اخیر، ارتش ترکیه جرقه را در انبار باروت ترویست های داعش انداخت. این درحالی است که چرخش جهت رویکرد ترکیه در مقابله با تروریست ها، دامن پ.ک.ک را نیز گرفته و مواضع این گروه در سوریه توسط جنگده های ترکی بمباران شد.

با ورود ترکیه به ائتلاف ضدداعش آمریکایی که به نظر می رسد حاصل توافق پنهانی ترکیه با مقامات آمریکایی برای اشغال منطقه شمال سوریه است، صدای انفجار بمب های در درون ترکیه بیشتر شنیده می شود. روز یکشنبه، خبرگزاری ها از انفجار خودرو بمب گذاری شده در جنوب شرق ترکیه خبر دادند که منجر به کشته شدن دو نظامی ترک شد

در همین رابطه "احمد کاظم زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: درگیر شدن ترکیه با گروه تروریستی داعش به سمت تنش‌های هرچه بیشتر پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ترکیه و این گروه تروریستی براساس یکسری زدوبندهایی با هم همکاری می‌کردند و ترکیه آنها را از جهاتی ساپورت می‌کرد اما مدتی است که تحولات جدیدی رخ داده و می‌بینیم که این کشور وارد ائتلاف شده و پایگاه نیجرلیت در اختیار ناتو و آمریکا قرار داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: اکنون ترکیه به دنبال این است که عملیات ضد داعش را از طریق این پایگاه دنبال کند که این امر نافرمانی اعضای داعش را به همراه داشته است و اکنون آنها درصدد این هستند تا استانبول را به اشغال درآورند و پیش بینی می‌شود که این تنش‌ها در آینده نیز بیشتر شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها