رایزنی بحرین با انگلیس برای همکاری هسته‌ای

رایزنی بحرین با انگلیس برای همکاری هسته‌ای
چهارشنبه 4 شهريور 1394 - 11:16

بحرین به دنبال خرید راکتورهای هسته ای از انگلیس است، و در این خصوص با برخی از شرکت های انگلیسی و مشاوران حقوقی در حال رایزنی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت «مرآت البحرین»، براين ويتاكر نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی در گزارشی نوشت: بر اساس اسنادی که وزارت امور خارجه انگلیس این هفته منتشر کرد، راکتورهای هسته ای از جمله بزرگ ترین صادرات انگلیس به بحرین است و هدف از آن نیز افزایش تجارت با این کشور است.
بر اساس سندی که در این خصوص منتشر شده است، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار و تجهیزات مکانیکی از جمله موادی است که انگلیس بیشرین سود را از فروش آنها به دست می آورد.
با توجه به مذاکرات و توافق اخیر بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک، این خبر در صورتی که تایید شود بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت به ویژه اینکه اگر این نکته در نظر گرفته شود که دستیابی بحرین به راکتورهای هسته ای امری شناخته شده نیست.

بحرین برای دستیابی به راکتور انرژی اتمی و راه اندازی آن تا سال 2017 تلاش می کرد، اما به نظر می رسد که اجرای این طرح در سال 2012 متوقف شد. با این وجود، به نظر می رسد که بحرین همچنان دارای بلندپروازی های هسته ای است. در کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در سپتامبر گذشته، یک مسؤول بحرینی درباره اهمیت انرژی هسته ای و اینکه تحقق بخش خواست مردم این کشور در زمینه های توسعه، امنیت و صلح و حفظ محیط زیست است سخن گفت و از همکاری کشورش با سازمان ملل در خصوص آموزش کارشناسان ملی بحرین سخن گفت.
در همین حال، سایت افشاگر ویکی لیکس سندی مربوط به سال 2010 را منتشر کرد که در آن آمده بود بحرین درباره امکان توسعه انرژی هسته ای مشاورانی را به کار گرفته است.
بر اساس این سند، دولت بحرین شرکت  «فریشفیلدس بروکهاوس درینجر» درلندن را به عنوان مشاور حقوقی به همکاری گرفته بود و اکنون نیز در حال آماده کردن مناقصه در این خصوص است و 15 شرکت به آن پاسخ مثبت داده اند. برخی بر این نظرند که موقعیت مناسب برای استقرار راکتورهای هسته ای در بحرین وجود ندارد و در نتیجه مسأله مکان یابی یکی از مسائل حائز اهمیت در این خصوص است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها