پناهجویانی که در ترکیه و اروپا به آغوش مرگ می روند

جمعه 6 شهريور 1394 - 22:36

دمشق (العالم) ـ پناهجویان سوریه پای پیاده خرد و کلان با طی صدها کیلومتر از صربستان به کشورهای اتحادیه اروپا فصل جدیدی از گرفتاری و مشکلات و مصیبت را تجربه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی از پناهجویان سوری با تکیه بر عصا و برخی نیز با در آغوش داشتن نوزادان خود مسیر طولانی آوارگی را طی می کنند.
آنها امیدوارند تا به زندگی جدیدی دست یابند . آنان تا کنون با پشت سر گذاشتن جنگ داخلی در کشورشان و سفر مرگ در دریا تا اروپا دو بار از مرگ نجات یافته اند.
یکی از پناهجویان سوار قطار که آنها را به سوی دنیای ناشناخته ای پیش می برد، می گوید: من نمی دانم این قطار ما را به کجا می برد . من همانند کسی هستم که چشمان خود را بسته و راه می رود. آیا چنین کسی می تواند راه برود؟ می خواهم به کشوری بروم . فقط می خواهم به زندگی جدیدی دست یابم .
اگر در ترکیه پناهجو باشی حق دریافت دارو را نداری حتی اگر این دارو تو را از مرگ نجات دهد . این همان ماجرایی است که برای یک دختر جوان سوری روی داد . او را از دریافت دارو محروم نگه داشتند تا آنکه در بستر بیماری در ترکیه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مادر مصیبت زده او می گوید: دخترم در اثر بمباران و یا بشکه های انفجاری و شیمیایی جان نداد بلکه در بستر بیماری در ترکیه چشم از جهان فروبست . مقامات ترکیه می توانستند او را نجات دهند . حتی دکتر وی نیز گفت ما همچون برگی هستیم که مقامات ترکیه با ما بازی می کنند.
نجات یافتن از غرق شدن در دریا به معنی نجات یافتن در خشکی نیست . در کنار اتوبانی نزدیک مرزهای اتریش با اسلواکی و نروژ جنازه دهها پناهجوی سوری در کامیونی یافت شد. پلیس گفت شمار دقیق قربانیان را نمی تواند تشخیص دهد.
برای پناهجویان سوریه کشور لیبی دروازه مهاجرت به اروپا و سفر به سوی مرگ بشمار می رود. در سواحل این کشور تا کنون دستکم 30 تن از آنان جان خود را از دست دادند و به دنبال غرق شدن قایق حامل 200 پناهجوی سوری در سواحل شهر زواره، فقط دهها تن از غرق شدن نجات یافتند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از یافته شدن اجساد اتباع سوریه در اتریش ابراز شگفتی کرده و خواستار تلاش جدی و سریع جهت یافتن راه حلی برای بحران مهاجران شد.
مرکل گفت : کشورهای بالکان غربی با سرازیر شدن پناهجویان سوریه با چالش های بزرگی روبرو هستند.

 

پربیننده ترین خبرها