نگرانی سعودی‌ها از تبلیغات نامزد جمهوری‌خواه آمریکا

نگرانی سعودی‌ها از تبلیغات نامزد جمهوری‌خواه آمریکا
شنبه 7 شهريور 1394 - 20:57

عربستان سعودي تنها كشور عربي است كه با دقت و توجه زياد، تبليغات انتخاباتي " دونالد ترامپ" نامزد جمهوري خواه آمریکایی را دنبال مي‌كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "دونالد ترامپ" تنها نامزد آمریکایی است كه تا كنون به طورعلني درباره موضع آتي دولت این کشور در قبال رياض مبني بر كاهش اهميت عربستان و نفت آن بعد از خودكفايي آمريكا سخن گفته است.

پایگاه رأی الیوم درگزارشی نوشت: پیشروی دونالد ترامپ و کسب امتیازات بیشتر در نظرسنجی ها، اکنون ناظران را غافلگير نمي كند، وي درآخرين نظرسنجي كه امروز منتشر شد، 28 امتیاز با رقيب مستقيم خود در حزب جمهوري خواه فاصله داشت و فاصله ميان وي و هيلاري كلينتون نامزد دموكرات كاهش يافت.

ترامپ نامزد جنجالي هر از گاهي از قضاياي عربي سخن مي گويد، اگرچه بیشتر تمرکز وی روی مسائل داخلی از جمله مهاجرت و تشویق تولید ملی به جای واردات از چین است. وی در زمینه مسائل خارجی هم به چگونگی مبارزه با داعش پرداخته است.

ترامپ ده روز پیش در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: "چه بخواهیم چه نخواهیم، ما افرادی را داریم که از عربستان حمایت کردند، مانعی دراین راه وجود ندارد، اما ما هزینه های بسیاری را متحمل شدیم بدون اینکه در ازای آن چیزی به دست بیاوریم، آن ها باید خسارت ها را جبران کنند".

وی افزود: عربستان به زودی به علت خطر داعش در ورطه سختی گرفتار خواهد شد و به کمک ما نیاز پیدا خواهد کرد، اگر آمریکا وجود نداشت، عربستانی هم نبود و نمی توانست به بقای خود ادامه دهد.

به نوشته رأی الیوم، ترامپ از روی هوا و هوس حرف نمی زند، بلکه سخنان وی منعکس کننده نظر جریانی است که در حال حاکم شدن در داخل دولت نظامی آمریکا است و مفهوم کلام وی این است که واشنگتن بعد از خودکفایی از نفت کشورهای عربی بی نیاز خواهد شد و حتی خواهد توانست که نفت صادر کند و این کشور تمایل دارد که برای بلندمدت با ایران صلح کند، تا اوضاع خاورمیانه دارای ثبات شود.

جریان یاد شده تمایل دارد تا ریاض را که اخیراً درخصوص برخی از قضایای خاورمیانه به سمت مسکو رفته است، مجازات کند.

بر اساس اطلاعات موجود از وضعیت داخلی آمریکا، ریاض با نگرانی مواضع دونالد ترامپ را دنبال می کند و از انتقال این تفکرات به دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران است و سفارت خانه ها و سازمان های اطلاعاتی عربستان در واشنگتن با دقت کامل، تبلیغات این نامزد جنجالی جمهوری خواه و نحوه تعامل افکار عمومی با اظهارات وی درباره خاورمیانه و به ویژه عربستان را دنبال می کنند.

دونالد ترامپ اولین نامزد در تاریخ انتخابات آمریکا در نیمه قرن اخیر است که به طور علنی از عربستان انتقاد می کند و از شأن و جایگاه این کشور در برنامه های وزارت خارجه آمریکا می کاهد.

ریاض به این باور رسیده است که انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا تغییرات اساسی را در سیاست خارجه آمریکا در قبال جهان با هدف حفظ جایگاه این کشور ایجاد خواهد کرد و دیپلماسی جدیدی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت که شروع آن در اظهارات دونالد ترامپ جلوه یافته است، این در حالیست که دو نامزد دیگرتا کنون درباره آن سخن نگفته اند.

در همین حال سی.ان.ان به نقل از ترامپ نوشت: من از صدام حسین خوشم نمی آمد، اما او یک کشوررا اداره می کرد و سلاح کشتار جمعی دراختیار نداشت و امروز به جای صدام حسین، ما با عراقی خشن تر درنتیجه داعش روبرو هستیم، و با ایرانی نیز روبرو هستیم که با هم معامله می کنند، متوجه می شویم که مسئولان عراقی با مسئولان ایرانی دیدار می کنند، از این قضیه چه می فهمیم؟ این که ما مسئولان احمقی داریم!"

وی ادامه داد: "جب بوش معتقد است که جنگ عراق، انتخاب خوبی بود، اما من یکی از کسانی هستم که در عین حال که از عملیات نظامی حمایت می کنم، می دانم که چه وقت باید مورد استفاده قرار بگیرد، دو تریلیون دلار درعراق هزینه کردیم و نتیجه آن صدها هزار قربانی و مجروح بود و دستاوردی دیگر عاید ما نشد".

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد: اکنون ایران بر عراق کنترل دارد، و مناطقی را که نمی خواهند، به گروه داعش تقدیم می کنند و این گروه نفت عراق را در دست دارد و آن را به چین می فروشد. عراق و ایران سال ها با یکدیگر جنگیدند و بارها درگذشته گفتم که اگر دولت یکی از این دو کشور را سرنگون کنیم، آن کشور دیگری را تحت کنترل و سلطه خود درخواهد آورد.

وی افزود: به آنچه در منطقه خاورمیانه برجای گذاشته ایم، نگاه کنید، ثبات را از خاورمیانه گرفتیم و این منطقه با ناآرامی شدید مواجه است و این در شرایطی است که جب بوش نمی تواند به یک سوال ساده جواب بدهد و آن این که آیا جنگ عراق، خوب بود یا بد؟ وی بعد از پنج روز و بعد از جلسات طولانی با مشاورانش به این سوال پاسخ داد و گفت که جنگ عراق، بد بود و این بهانه را آورد که سیاست برادرش،  صدام حسین را سرنگون کرد.

پربیننده ترین خبرها