تظاهرات اعتراض به بحران زباله در بیروت

تظاهرات اعتراض به بحران زباله در بیروت
شنبه 7 شهريور 1394 - 23:13

کمپین جوانان لبنانی موسوم به "بویتان درآمد" ، امروز شنبه تظاهراتی را از اطراف وزارت کشور به سمت میدان شهداء در بیروت برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هزاران لبنانی برای شرکت در تظاهرات در اعتراض به بحران زباله به سمت میدان الشهدا در شهر بیروت پایتخت لبنان حرکت کردند.

پایگاه روسیا الیوم به نقل از جان قهوه جی فرمانده ارتش لبنان گزارش داد: نیروهای ارتش از تحرکات مردمی حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که تظاهرکنندگان مورد تعرض واقع شوند و یا اقداماتی درجهت اخلال به نظم و امنیت صورت گیرد.

اوضاع درلبنان در سایه درخواست برای برگزاری تظاهرات در روز شنبه برای مطالبه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و نیز اعتراض به بحران زباله و بحران سیاسی ناشی از خلأ در پست ریاست جمهوری متشنج است.

دعوت به برگزاری تظاهرات به دنبال تهدید نهاد مشنوق وزیر کشور و امور شهری لبنان به کنار کشیدن نیروهای امنیتی مامور محافظت از تظاهرکنندگان در صورت مشارکت نکردن ارتش در حفظ نظم و امنیت صورت می گیرد.

ارتش لبنان حدود 15 یگان نظامی را که جمع نیروهای آن حدود هزار و پانصد نفر خواهند بود، مستقر خواهد کرد.

سرلشگر " ابراهيم بصبوص " مدیر کل نیروهای امنیت داخلی لبنان گفت دخالت ارتش درحمایت از نیروهای امنیتی و به خواسته آن ها و با هدف کمک به نیروهای امنیتی در شرایطی مشخص خواهد بود که با فرماندهی ارتش درخصوص جزئیات آن توافق شده است.

بصبوص گفت تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان کاملا" ممنوع است، حتی درصورتیکه نظامیان با پرتاب سنگ یا شیشه های خالی مواجه شوند اما دخالت این نیروها درصورتی خواهد بود که اموال و دارایی های عمومی و یا شخصی مورد تعرض واقع شود.

درهمین حال، منابع امنیتی آگاه اعلام کردند تعداد نیروهای امنیتی لبنان در روز شنبه حدود 700 نفر و 43 افسر خواهد بود که محمد الایوبی فرمانده پلیس بیروت بر ماموریت آنان نظارت خواهد کرد.

بنا به اعلام این منابع، این نیروها سلاح نخواهند داشت و فقط نیروهای امنیتی مستقر در ورودی های نزدیک به دروازه اصلی ساختمان های اصلی و در اطراف مجلس نمایندگان به سلاح مجهز خواهند بود.
وزیر کشور لبنان امروز گفت که تظاهرات حق همه مردم است و وزارت کشور متعهد شده است که از تظاهرکنندگان حمایت کند.

شورای امنیت مرکزی لبنان نشستی با حضور برخی از مسئولان امنیتی و با ریاست المشنوق برگزار کرد که طی آن مقرر شد اتاق عملیات مشترک میان ارتش و نیروهای امنیت داخلی با هدف هماهنگی فعال میان نیروها برای حفظ امنیت درجریان برگزاری تظاهرات و جلوگیری از ناامنی و تضمین سلامت تظاهر کنندگان و دارایی های عمومی و شخصی تشکیل شود.

دراین نشست اوضاع امنیتی لبنان در سایه تظاهرات وتلاش برخی از طرف ها برای نفوذ درمیان تظاهرکنندگان درجهت ضربه زدن به امنیت کشور و شهروندان بررسی شد.
درهمین ارتباط، کمپین جوانان لبنانی موسوم به " بویتان درآمد" از حضور 500 داوطلب دراین تظاهرات با هدف هماهنگی با نیروهای امنیتی و صلیب سرخ و نیروهای دفاع مدنی خبر داد.

همچنین سازمان عفو بین الملل از مسئولان لبنانی خواست درباره ادعاهای مربوط به توسل نیروهای امنیتی به زور برای متفرق کردن تظاهرات مخالف دولت دربیروت در هفته گذشته تحقیق کنند.

" لمى فقيه " مشاور ارشد امور بحران ها در سازمان عفو بین الملل گفت نیروهای امنیتی لبنان درواکنش به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در مرکز بیروت، به تیراندازی هوایی اقدام و به سوی تظاهرکنندگان گلوله های پلاستیکی و گازهای اشک آور شلیک کردند و در برخی موارد با استفاده از باتوم و تفنگ به تظاهرکنندگان را کتک زدند.

فقيه افزود رفتارهای خشونت آمیز برخی از تظاهرکنندگان، حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان را توجیه نمی کند زیرا این تظاهرات دراکثر موارد مسالمت آمیز بوده است.
عفو بین الملل به نقل از آمارهای صلیب سرخ اعلام کرد 343 نفر از مجروحان تظاهرات درمان شده اند و 59 نفر بعد از اعتراض ها به بیمارستان منتقل شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها