روزنامه ایندیپندنت:

"فریبکاری ترکیه در جنگ با داعش"

يکشنبه 8 شهريور 1394 - 12:46

روزنامه ایندیپندنت با اشاره به فریبکاری دولت ترکیه در مبارزه با گروه تروریستی داعش و نقش برخی کشورهای عربی در تقویت گروههای تروریستی در منطقه نوشت: حمله آمریکا علیه گروه داعش شکست خورده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایندیپندنت روز یکشنبه در مقاله ای به قلم "پاتریک کاکبرن" با عنوان "ترکیه آمریکا را فریب داد، داعش میوه ها را می چیند"، آورده است: آمریکا با امضای توافق نظامی با ترکیه برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه به سوری های کرد خیانت کرد که موثر ترین همپیمان در نبرد علیه گروه تروریستی داعش هستند.

* حمله علیه داعش اولویت ترکیه نیست

کاکبرن افزود: این توافق بر دستیابی آمریکا به همکاری نظامی بیشتر ترکیه تاکید می کند اما به سرعت روشن شد که هدف واقعی آنکارا، کردها در ترکیه وسوریه و عراق بودند و حمله علیه داعش اولویت ترک ها نبوده است زیرا فقط سه حمله هوایی ترکیه علیه گروه داعش صورت گرفته است، درحالی که در مقابل 300 حمله هوایی این کشور علیه مواضع حزب "پ.ک.ک" انجام شده است.

وی نوشت: کنترل کردها بر نیمی از مرزهای 550 مایلی سوریه و ترکیه علت پیشنهاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای همکاری بیشتر با آمریکا و گشودن پایگاه اینجرلیک به روی آمریکا بود که در گذشته با این کار مخالفت کرده بود.

* ترکیه آمریکا را فریب داده است

کاکبرن خاطرنشان کرد: این برداشت در واشنگتن وجود دارد که ترکیه آمریکا را فریب داده است، زیرا آنکارا خود را به گونه ای نشان داد که می خواهد داعش را هدف قرار دهد اما قصد اصلی سران ترکیه کردهای سوریه بودند.

این نویسنده با اشار به اسارت عناصر مسلح سوری به دست گروه جبهه النصره پس از آموزش و اعزام آنان به داخل سوریه افزود: این امر نشان می دهد که جبهه النصره اطلاعاتی را از عناصر از سازمان اطلاعات ترکیه دریافت کرده است.

کاکبرن نوشت: این وضعیت گزینه ای برای آمریکا به جز آموزش دادن نیروهایی که با ترکیه ارتباط داشته باشند، نمی گذارند که هدف اساسی آن سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت باشند.

کاکبرن این سوال را مطرح کرد که توافق ترکیه و آمریکا چطور بر گروه داعش تاثیر می گذارد؟

وی در پاسخ به سوال خود نوشت: گروه داعش چه بسا با دشواری در انتقال جنگجویان خود از طریق مرز سوریه و ترکیه روبرو است اما از اینکه نیروهای حزب "اتحادیه دموکرات" را زیر فشار ترکیه و همچنین "پ.ک.ک" زیر حملات هوایی در جنوب شرقی ترکیه و کوهستان قندیل در عراق ببنید، احساس راحتی خواهد کرد.

این نویسنده افزود: گروه داعش تاب و توان خود را از دست نداده است زیرا در هفتم ماه مه توانست شهر رمادی مرکز استان الانبار را به کنترل خود در بیاورند و پنج روز بعد نیز وارد شهر تدمر سوریه شود و این دو شهر هدف عملیات پاتک موثر قرار نگرفته اند و داعش خطری علیه موجودیت خود احساس نمی کند.

* حمایت هم پیمانان آمریکا در منطقه از گروه های شبیه به القاعده

کاکبرن نوشت: عملیات آمریکا علیه داعش شکست خورده است و توافق نظامی با ترکیه چیزی را عوض نکرده است. اما علتی قویتر برای عدم توانایی آمریکا در مقابله موفقیت آمیز با داعش وجود دارد و آن هم این است که آمریکا از زمان حملات یازدهم سپتامبر درصدد نبرد با این گروه های شبیه به القاعده برآمد؛ بدون اینکه صفحه روابط خود با کشورهای اهل سنت نظیر ترکیه و عربستان و پاکستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برهم بزند.
به نوشته کاکبرن، اما این همپیمانان - درقبال گروههای شبیه به القاعده - یا نقش پناهگاه داشتند یا (از آنها و فعالیتشان) چشم پوشی کردند یا (در مقابله با این گروهها و فعالیت آنها) شکست خوردند و همین امر، علت موفقیت مداوم این گروهها را تفسیر می کند.

پربیننده ترین خبرها