گاردین: غرب باید از خاورمیانه عذرخواهی کند

گاردین: غرب باید از خاورمیانه عذرخواهی کند
يکشنبه 8 شهريور 1394 - 14:01

روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود نوشت مسائل متعددی هستند که غرب باید بابت آنها از خاورمیانه عذرخواهی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این سرمقاله پس از آن منتشر شد که "جرمی کوربن"، نامزد ریاست حزب کارگر انگلیس و نخست وزیر احتمالی آینده این کشور اعلام کرد که "بابت مشارکت کشورش در حمله امریکا به عراق در سال 2003 و سپس پیامدهای این حمله از این کشور عذرخواهی خواهد کرد".
این روزنامه پس از اشاره به این مطلب به شرح جنایاتی که غرب از دهه سی قرن گذشته تا امروز در حق خاورمیانه مرتکب شده است می پردازد.
گاردین ابتدا از غرب می خواهد که بابت تحریمهای اقتصادی که قبل از حمله به عراق به اسم محاصره بر این کشور تحمیل کرد و باعث مرگ هزاران تن از شهروندان عراقی به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی و دارو شد عذرخواهی کند. همچنین باید به خاطر شیوع انواع سرطان در عراق که حاصل استفاده ائتلاف غربی از اورانیوم ضعیف شده در جنوب عراق در اثنای جنگ کویت بود عذرخواهی کند.
این روزنامه می افزاید غرب از رژیم مستبد صدام در جنگ هشت ساله ای که بر ایران تحمیل کرد و باعث کشته شدن هزاران انسان از دو طرف شد حمایت کرد. و در نهایت با روی کار آوردن حکومتی نظامی در عراق به صدام فرصت داد تا رژیم دیکتاتوری خود را تثبیت کند.
گاردین در ادامه می نویسد: غرب باید از ملت ایران عذرخواهی کند زیرا با نقشه دستگاههای جاسوسی امریکا و انگلیس بود که دولت مصدق، نخست وزیر منتخب ایران سقوط کرد و در نهایت حکومت ایران در سال 1953 به دیکتاتوری پهلوی سپرده شد.
به نوشته روزنامه گاردین، غرب باید از ملتهای عرب عذرخواهی کند زیرا این انگلیس بود که از سال 1920 تا 1930 با حمایت از آل سعود باعث قدرت گرفتن آنها در شبه جزیره عربی شد. و تا امروز همراه با سایر کشورهای غربی به حمایت از این خاندان ادامه داده اند. حمایتی که نتیجه ای جز ظهور جریان افراطی و شکل گیری اسامه بن لادن و دار و دسته اش نداشته است. در حالی که همین گروه دست به عملیات یازده سپتامبر 2001 زدند و در نهایت با ایجاد پدیده ای موسوم به تروریسم زمینه ساز جنگی شدند که تا امروز اغلب نقاط جهان را درنوردیده است.
گاردین سرمقاله خود را با ذکر این نکته به پایان می رساند که سیاستمداران انگلیسی امروزه رفته رفته به این حقیقت رسیده اند که عامل اصلی مشکلات خاورمیانه خودشان هستند که با مداخله مستقیم در اوضاع امروز خاورمیانه، آن را به این وضعیت رسانده اند. 

پربیننده ترین خبرها