چرا طالبان مرگ ملا عمر را مخفی می‌کرد؟

چرا طالبان مرگ ملا عمر را مخفی می‌کرد؟
دوشنبه 9 شهريور 1394 - 21:33

العالم - گروه تروریستی طالبان روز دوشنبه خبر مرگ سرکرده سابق خود "ملا عمر" را اعلام و تاکید کرد که این خبر را بیش از دو سال مخفی کرد تا بتواند موقعیت خود را در مقابله با نیروهای ناتو حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، طالبان در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که ملا عمر در 23 آوریل 2013 از دنیا رفت و تعداد زیادی از اعضای قدیمی شورای عالی "امارت اسلامی" (نامی که طالبان افغانستان برای خود انتخاب کرده) و مسوولان دینی تصمیم گرفتند که خبر مرگ او را اعلام نکنند.

طالبان تاکید کرده که یکی از عوامل اصلی پنهان ماندن این خبر، محوری بودن سال 2013 برای عناصر این گروه در مقابله با نیروهای ناتو بود تا آن که در پایان سال 2014 ناتو ماموریت خود را در افغانستان محدود کرد.

طالبان تا ماه جولای گذشته بیانیه ها و اظهاراتی منسوب به ملا عمر را منتشر می کرد؛ وی پس از آن که حکومت طالبان در کابل در سال 2001 توسط ائتلاف جهانی به سرکردگی آمریکا سرنگون شد، خارج از جمع نزدیکان خود و در ملا عام دیده نشده بود.

طالبان در سی ام جولای پس از صدور اعلامیه غافلگیرکننده ای توسط دستگاه اطلاعاتی افغانستان، مرگ ملا عمر را تایید و اعلام کرد که وی در سال 2013 در بیمارستانی در کراچی بزرگ ترین شهر جنوب پاکستان از دنیا رفته است.

این اعتراف در حالی توسط طالبان صورت گرفت که ملا اختر منصور سرکرده جدید این گروه تلاش می کند تا سیطره خود را بر راس هرم این گروه تروریستی تثبیت کند در حالی که بسیاری از سران طالبان وی را متهم می کنند که در فرایندی سریع و بدون برخورداری از اجماع همه اعضا تعیین شده و مدت زیادی مرگ ملا عمر را پنهان کرده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها