آیا عمر البشیر در سفر به چین بازداشت می‌شود؟

آیا عمر البشیر در سفر به چین بازداشت می‌شود؟
دوشنبه 9 شهريور 1394 - 23:02

العالم- "عمر البشیر" رئیس جمهور سودان امروز (دوشنبه) برای شرکت در مراسم سوم سپتامبر سالروز شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، عازم چین شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم و به نقل از روزنامه الحیات، عمر البشیر در سفر شش روزه خود به چین، قراردادهایی با مقامات چینی در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل سودان شامل خرید کشتی، هواپیما و ساخت خطوط راه آهن در شرق این کشور، امضا خواهد کرد.

عمر البشیر سال ۲۰۱۱ نیز در سفری پر تنش به کشور چین سفر کرده بود؛ در آن زمان ترکمنستان به هواپیمای حامل عمر البشیر که از سوی دادگاه جنایی بین المللی تحت تعقیب است، اجازه عبور نداد و این امر باعث شد رئیس جمهور سودان به ایران بازگردد و از آنجا از آسمان پاکستان عازم چین شود.

دادگاه بین المللی جنایات جنگی بشیر را به جنایت جنگی در سال ۲۰۰۹ و قتل عام مردم سودان در سال ۲۰۱۰ در جنگ دارفور محکوم کرده است.

رئیس جمهور سودان برای بحث و گفتگو درباره این حکم بارها به کشورهای همسایه سودان سفر کرده، ولی این اولین بار است که برای بحث درباره این موضوع به چین سفر می کند.

یک دادگاه آفریقای جنوبی هنگام حضور بشیر در این کشور برای شرکت در جلسه اتحادیه آفریقا از مقامات آفریقای جنوبی خواسته بود تا اجازه ندهند وی از کشور خارج شود.

بر اساس گزارش های سازمان ملل در درگیری های دارفور ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند و حدود دو و نیم میلیون نفر بی خانمان شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها