غزه تا پنج سال دیگر قابل سکونت نیست

غزه تا پنج سال دیگر قابل سکونت نیست
چهارشنبه 11 شهريور 1394 - 13:20

سازمان ملل متحد آشکارا هشدار داد که اگر اوضاع کنونی نوار غزه ادامه یابد، چه بسا این منطقه تا پنج سال دیگر مکان مناسبی برای سکونت نباشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل "اونکتاد" هشدار داد: اگر وضعیت کنونی در نوار غزه همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است که این منطقه محل مناسبی برای سکونت نباشد.

اونکتاد در گزارش سالانه خود درباره زندگی مردم نوار غزه اعلام کرد: محاصره و عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه طی سالهای اخیر؛ شاخص های اجتماعی و اقتصادی در غزه را به پایین ترین سطح خود از زمان اشغال سرزمین فلسطین از نزدیک به نیم قرن پیش رسانده است.

این گزارش هشدار داد که بسیاری از ساکنان غزه از کمبود امنیت غذایی، محل سکونت و آب سالم و برق رنج می برند.

در این گزارش آمده است: تبعات اجتماعی و بهداشتی و امنیتی ناشی از تراکم بالای جمعیتی از عواملی است که ممکن است غزه را با فرا رسیدن سال 2020 میلادی غیرقابل سکونت کند.

مساحت نوار غزه تنها 362 کیلومتر است که نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار در آن زندگی می کند و این وضعیت نوار غزه را به یکی از بزرگترین مناطق دارای تراکم جمعیتی تبدیل کرده است. 

در پی ویرانی گسترده نوار غزه در حملات رژیم صهیونیستی و محاصره تحمیلی حدود 9 ساله علیه این منطقه، بسیاری از ساکنان نوار غزه آوارگی شده اند و از کمبود امکانات عمومی رنج می برند.

گزارش اونکتاد ، میانگین تولید اقتصادی و بیکاری در نوارغزه را بسیار بد توصیف کرد که موجب عمیق تر شدن بحران معیشتی می شود.

آژانس کاریابی و امدادرسانی پناهندگان فلسطینی "انروا " در صدد کاستن از شدت این بحران است اما از کمبود بودجه شکایت دارد.

اونکتاد کمک های محافل بین المللی را حیاتی دانست اما تاکید کرد این روش نمی تواند راه حل پایداری در دراز مدت باشد.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل تصریح کرد: بیش از 20 هزارمنزل ، 148 مدرسه،  15 بیمارستان و 45 مرکز بهداشتی و پزشکی در عملیات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه تخریب شد.

247 کارگاه و 300 مرکز تجاری نوار غزه نیز  آسیب کلی یا جزئی دیده است و هنوز تنها نیروگاه برق نوار غزه به علت خسارتهای وارده با مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

اونکتاد در گزارش خود آورده است: محاصره غزه توسط اسرائیل به زیرساختهای ضعیف این منطقه آسیب زده و ساختار تولیدی آن را از بین برده است و هنوز فرصتی برای عملیات بازسازی واقعی یا شکوفا کردن اقتصاد این منطقه به وجود نیامده است و این محاصره ساکنان فلسطینی غزه را فقیرکرده است .

عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در تابستان 2014 میلادی به شهادت 2200 شهروند فلسطینی منجر شد که شمار قابل توجهی از آنان کودک بودند. نیم میلیون فلسطینی نیز آواره شدند. گزارش اونکتاد حاکی است که زیانهای اقتصادی ناشی از این عملیات سه برابر کل تولید ناخالص داخلی نوار غزه بوده است.

پربیننده ترین خبرها