ردپای اطلاعات فرانسه در باج‌خواهی از پادشاه مغرب

ردپای اطلاعات فرانسه در باج‌خواهی از پادشاه مغرب
چهارشنبه 11 شهريور 1394 - 22:42

باج‌گیری دو روزنامه‌نگار فرانسوی از پادشاه مغرب برای خودداری از انتشار کتابی علیه وی، پای دستگاه اطلاعاتی فرانسه را نیز به این ماجرا گشود.

به گزارش روزچهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وکیل پادشاه مغرب به دنبال باج خواهی دو روزنامه نگار فرانسوی برای منتشر نکردن کتابی علیه شاه این کشور اعلام کرد که اسنادی در دست دارد مبنی بر این که این روزنامه نگاران، اطلاعات خود علیه محمد ششم را از دستگاه اطلاعاتی فرانسه دریافت کرده اند.

در واکنش به این قضیه دستگاه اطلاعات فرانسه تاکید کرد که هیچ گزارشی درباره فعالیت ها، اقدامات و اقامت محمد ششم در فرانسه را در اختیار کاترین گراسیه روزنامه نگار فرانسوی قرار نداده است.

 دستگاه قضایی فرانسه از یک هفته پیش اریک لوران و کاترین گراسیه را به اتهام باجگیری از محمد ششم پادشاه مغرب بازداشت کرد؛ آنها در مقابل خودداری از نشر کتابشان علیه پادشاه مغرب، سه میلیون یورو از وی درخواست کرده بودند.

به گزارش "رای الیوم" پلیس فرانسه آن دو روزنامه نگار فرانسوی را در شرایطی که هر کدام در حال دریافت 40 هزار یورو از هشام النصیری وکیل پادشاه مغرب بودند، بازداشت کرد.

دستگاه قضایی فرانسه روز شنبه گذشته این دو روزنامه نگار را به این شرط آزاد کرد که هر دو در دادگاه حاضر شوند و تا روز محاکمه با یکدیگر تماس نداشته باشند.

وکیل پادشاه مغرب اظهارات کاترین گراسیه را ضبط کرده بود. در این نوار ضبط شده، گراسیه می گوید نسخه ای از گزارشی را که دستگاه اطلاعات فرانسه درباره تعطیلات محمد ششم در فرانسه تهیه کرده است، در اختیار دارد.

مطبوعات نزدیک به مقامات مغرب نیز پیشتر به نقش مشکوک دستگاه اطلاعات فرانسه ضد منافع مغرب اشاره کرده بودند.

وزارت دفاع فرانسه روز سه شنبه در تماس با نشریه "لوجورنال دی دیمانش" این خبر را تکذیب کرد و گفت: وزارت دفاع فرانسه قاطعانه آنچه که در مطبوعات مبنی بر اقدام دستگاه اطلاعاتی در خصوص تهیه گزارشهایی درباره مقامات مغرب و تحویل آنها به مطبوعات، آمده است، تکذیب می کند. وزارت دفاع از روابط فرانسه با مغرب در تمام جنبه ها بویژه درخصوص مبارزه با تروریسم اظهار غرور و افتخار می کند. 

پس از رسوایی باجگیری، انتشارات لوسوی از چاپ کتاب این دو روزنامه نگار فرانسوی خودداری کرد؛ اما دو روزنامه نگار تاکید کردند که تحت هر شرایطی آن را منتشر خواهند کرد.

اریک لوران و کاترین گراسیه، دو روزنامه نگار فرانسوی، پیشتر نیز کتابی بی رحمانه درباره محمد ششم پادشاه مغرب تحت عنوان "پادشاه درنده" تالیف کردند که تسلط محمد ششم بر اقتصاد مغرب و رسوایی های مالی اش را بیان می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها