گزارشگران بدون مرز از اوباما درباره عربستان چه خواستند؟

گزارشگران بدون مرز از اوباما درباره عربستان چه خواستند؟
جمعه 13 شهريور 1394 - 10:04

العالم- سازمان گزارشگران بدون مرز از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواست به ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی که امروز جمعه با وی دیدار خواهد کرد،‌ تعهداتش را در خصوص رعایت حقوق بشر گوشزد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، پادشاه عربستان سعودی امروز نخستین دیدار خود را از کاخ سفید از زمان رسیدن به پادشاهی در ژانویه گذشته انجام می دهد.

کریستوف دلوار، دبیر کل سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه سرگشاده ای که در آستانه دیدار اوباما و ملک سلمان منتشر شد، از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا جایگاه مهمی را در گفتگوها به عملکرد دردناک عربستان در زمینه حقوق بشر به ویژه در زمینه آزادی اطلاع رسانی اختصاص دهد.

عربستان سعودی در میان 180 کشور در رتبه بندی جهانی آزادی بیان که گزارشگران بدون مرز سال 2015 منتشر کرد، ‌جایگاه صدو شصت و چهارم را از آن خود کرده است.

این سازمان خاطرنشان کرد: مقام های سعودی در زمان حاضر مسئول زندانی کردن هشت روزنامه نگار از جمله یک روزنامه نگار حرفه ای و هفت شهروند روزنامه نگار هستند.

دلوار تصریح کرد: بی هیچ شک و تردیدی بارزترین مورد در این زمینه رائف بدوی، ‌وبلاگ نویس جوان سعودی است که از سال 2012 به اتهام راه اندازی تالار گفتگوی آنلاین زندانی است و به 10 سال زندان و 100 ضربه شلاق محکوم شده است.

این سازمان با اشاره به مبنای قانون مجازات درعربستان سعودی ، به موارد دیگری از ناراضیانی که به ناحق در این کشور زندانی شده اند، اشاره کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه سرگشاده ای به مقام های سعودی در ماه ژوئیه که با همکاری دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر تنظیم شد، تاکید کرد: بیم آن می رود که اوضاع مدافعان حقوق بشر زندانی در عربستان، مغایر با تمامی اصول اساسی سازمان ملل درباره نحوه رفتار با زندانیان باشد.

دلوار گفت: متاسفانه هیچ یک از سازمان های امضا کننده این نامه، پاسخی از مقام های سعودی دریافت نکرده اند.

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز خطاب به اوباما گفت: ما می خواهیم پادشاه عربستان درباره این مسایل اساسی مورد پرسش قرار گیرد.

وی افزود: عربستان سعودی به عنوان شریک راهبردی آمریکا باید نگرانی های شما را درباره حقوق بشر جدی بگیرد و تغییرات را آغاز کند.

این نامه در پایان نوشت: عربستان باید فوری همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد و همه اتهامات مطرح شده علیه آنان را لغو کند.

پربیننده ترین خبرها