هشدار درباره افزایش حملات ترکیه به شمال عراق

سه شنبه 17 شهريور 1394 - 23:00

العالم - عضو ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق درباره یورش نیروهای ترکیه به شمال عراق و احتمال حملات بیشتر درآینده هشدار داد.

" علی النشمی " روز سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم، با بیان اینکه یورش نیروهای ترکیه به شمال عراق، مقدمه حملات بیشتردرآینده است، افزود: این یورش ها ناشی از توافق قدیمی در دهه هفتاد بین نظام سرنگون شده بعث با ترکیه برای تعقیب کردها در دو کشور ( ترکیه و عراق) است که تا به امروز لغو نشده است.

وی افزود " ویژگی توافق مذکوراین است که فقط درصورت موافقت دو طرف نقض می شود، یعنی حتی زمانی که عراق اعتراض کند، ترکیه حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

این نماینده عراقی ادامه داد ترکیه اکنون به طورعمده تحت تاثیرحملات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) قرار دارد و حملات این حزب منحصربه جنوب شرق ترکیه نمی شود بلکه به شمال شرق مرزهای ارمنستان و گرجستان هم رسیده است.

النشمی با خطرناک توصیف کردن ادامه این وضعیت گفت که پ.ک.ک از یورش داعش به مناطق شمال عراق بهره برداری کرده و اکنون این مشکل به بحرانی واقعی تبدیل شده و عراقی ها در دامی که ایجاد کرده اند، افتاده اند.

عضو ائتلاف دولت قانون گفت ترک ها به دنبال برنامه ای شبیه وضعیت سوریه هستند، آن ها در داخل سوریه و با توافق با آمریکایی ها وبرنامه ریزی با آنان، منطقه ای حائل ایجاد کردند و این منطقه حائل، درجهت خدمت به منافع ترکیه است و آن ها از حدود هفتاد سال پیش چنین رویایی را در سر می پروراندند.

وی اظهار داشت " به نظر می رسد که آن ها برای ایجاد منطقه حائل در شمال عراق به ویژه در منطقه العمادیه و کوه های قندیل برنامه ریزی می کنند.

النشمی گفت که به اعتقاد من ، گام دوم بعد از یورش، مطالبه چنین قضایایی و نیز درخواست از نیروهای کرد و عراقی برای مشارکت در پایان دادن به تحرکات و نفوذ پ.ک .ک در شمال عراق است.

النشمی ضمن انتقاد از موضع رسمی ضعیف دولت عراق در برابر یورش نیروهای ترکیه، این موضع را شرم آور توصیف کرد و گفت این ضعف ناشی از ضعف قدرت نظامی عراق است.

وی بیان کرد که عراق از یک سو از نفوذ گروه تروریستی داعش رنج می برد و از سوی دیگر با مشکل کمک هایی که از طرف کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه و غیره به دست این گروه تروریستی می رسد ، مواجه است، درنتیجه سیاستمداران عراقی در تنگنا قرار گرفته اند و دربرابر این تجاوزها ضعیف عمل می کنند.

عضو ائتلاف دولت قانون همچنین گفت واکنش عراق ضعیف بوده و در حدی نیست که موجب بازدارندگی ترکیه شود و آنکارا چندان به واکنش های دولت عراق به ویژه در شمال توجه نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها