"اسرائیل با مصر، اردن و عربستان متحد شود"

چهارشنبه 18 شهريور 1394 - 22:49

تزیپی لیونی از نتانیاهو خواست که روابط خود را با آمریکا ترمیم کند و با مصر، اردن، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس متحد شود.

به گزارش پایگاه خبری العالم عضو کنست (پارلمان) و وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر را به ترمیم روابط با آمریکا تشویق؛ و خاطرنشان کرد که همبستگی راهبردی و امنیتی با واشنگتن، بخشی از قدرت بازدارندگی اسرائیل است.

لیونی افزود: اسرائیل باید با مصر، اردن، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد فرایند سیاسی شود تا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نتواند به تهدیدهای خود مبنی بر استعفا و یا اعلام لغو معاهده اسلو از تریبون سازمان ملل متحد جامه عمل بپوشاند.

سایت خبری صهیونیستی "مانیتور" نیز در این رابطه نوشت که نتانیاهو معتقد است با ایجاد جبهه جدید مشترک المنافع با عربستان و اردن و مصر می تواند توافقنامه هسته ای آمریکا و ایران را در کنگره به چالش بکشد، اما برای ایجاد این جبهه کار زیادی انجام نداده است.

مانیتور از قول یکی از مسؤولان تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: فضای سیاسی ریاض بعد از قدرت گرفتن ملک سلمان نسبت به توافق هسته ای ایران مثبت نیست و مقامات سعودی نگرانی خود را از قدرت گرفتن ایران در منطقه ابراز کرده اند و با وجود تایید رسمی این توافق، هنوز با واشنگتن در حال گفت و گو بر سر این موضوع هستند.

این سایت خبری در ادامه نوشت: سعودی ها به طور اساسی از اوضاع عراق و سوریه و یمن نگران هستند که مبادا ترتیب جدیدی مطابق میل ایران در منطقه شکل بگیرد. مقامات عربستان قبل از هر چیز بر ایجاد منافع مشترک با مصر متمرکز هستند و طبق اظهارات مقامات فلسطینی این ائتلاف می تواند گسترده تر باشد و اسرائیل را هم در بر بگیرد به شرطی که جزئی از فرایند ایجاد دولت فلسطین شود. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی باید به طرح صلح پیشنهادی عربستان از سال 2002 تا کنون که مورد حمایت کامل شاه جدید نیز قرار دارد، عمل کند.

یک مقام مسؤول در رام الله خاطرنشان کرد که جلسه عمومی ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آخرین تلاش دیپلماتیک محمود عباس خواهد بود که تلاش می کند مساله فلسطین را در دستور کار قرار دهد، زیرا همان طور که عباس قبلا نیز هشدار داده به دلیل عدم پیشرفت در روند آشتی میان فلسطین و صهیونیست ها امکان بروز انتفاضه سوم وجود دارد و بزرگ ترین مخالف طرح آمریکایی ها و اتحادیه عرب، نتانیاهو است.

پربیننده ترین خبرها