یک مسئول آمریکایی :

داعش از سلاح شیمیایی استفاده می کند

داعش از سلاح شیمیایی استفاده می کند
جمعه 20 شهريور 1394 - 10:42

العالم - مقام های آمریکا علی رغم اطلاع از تولید و استفاده از سلاح های شیمیایی توسط گروه تروریستی داعش، اطلاعات مربوط به آن را پنهان می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم یک مسئول امریکایی اخیرا از اطلاعاتی سخن گفت که براساس آن، دولت امریکا هر روز بیش از گذشته متقاعد می شود که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، سلاح شیمیایی تولید و استفاده می کند.

این مسئول آمریکایی که نام وی ذکر نشده، در گفت و گو با بی بی سی بیان کرد: امریکا حداقل چهار بار استفاده عناصر داعش از ماده خردل را در دو طرف مرزهای عراق و سوریه، رصد کرده است. کما اینکه مواد شیمیایی به کار رفته به شکل پودر بوده است.

امریکا معتقد است که گروه تروریستی داعش، یک هسته ویژه برای ساخت این نوع از سلاحهای شیمیایی تشکیل داده است.

این مسئول آمریکایی با بیان اینکه ما می دانیم که گروه داعش از خردل استفاده می کند، افزود: احتمالا ماده خردل به صورت پودر در سلاحهای رایج مثل خمپاره به کار برده می شود و وقتی که این سلاحها منفجر می شوند خاک آلوده به خردل به تمام کسانی که در معرض آن قرار گرفته اند آسیب می رساند.

وی گفت: دستگاههای اطلاعاتی بر این عقیده اند که سه احتمال درباره چگونگی دستیابی این گروه به این ماده شیمیایی مرگبار وجود دارد. که در این بین ساخت و تولید آن توسط  داعش معقولتر به نظر می رسد.

وی افزود: ما احتمال می دهیم که این گروه یک هسته تحقیقاتی کوچک و فعال دارد که به طور تخصصی درباره ساخت سلاحهای شیمیایی فعالیت می کنند. سرکرده های داعش نیز در حال بررسی بهترین راههای استفاده از این سلاحها هستند. در این باره نظریه های دیگری هم وجود دارند از جمله اینکه ممکن است انبارهای این سلاح در عراق یا سوریه به دست عناصر داعش افتاده باشد.

این مقام امریکایی در ادامه گفت: البته بعید به نظر می رسد تروریستها ماده شیمیایی را در عراق به دست آورده باشند چون ارتش امریکا در طی حملات نظامی ده سال پیش خود به عراق اغلب این انبارها را کشف و شناسایی کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد کما اینکه بعید به نظر می رسد که تروریستهای داعش این ماده را در سوریه تا قبل از تخلیه این کشور از این سلاح زیر فشار تهدید به حمله هوایی امریکا در سال 2013 به این کشور به دست آورده باشند؛ لذا معقولترین احتمال این است که آنها خود با استفاده از فرمولها و اطلاعات علمی موجود این ماده را ساخته باشند گو اینکه ساخت ماده خردل اصلا کار سختی نیست.

دولت امریکا همچنان بر ضرورت بررسی ادعاهای مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در عراق و سوریه اصرار می ورزد گواینکه همین مقام مسئول در گفتگو با بی بی سی گفته است به اعتقاد چند دستگاه اطلاعاتی، اسناد و مدارک کافی برای اثبات این ادعاها وجود دارد.

این مقام مسئول با توجه به این که اجازه بروز چنین اطلاعاتی را ندارد، نخواست نامش فاش شود.

پربیننده ترین خبرها