"آمریکا داعش را برای غلبه بر نوری مالکی فرستاد"

سه شنبه 24 شهريور 1394 - 23:15

یک روزنامه‌نگار عراقی در یادداشتی نوشت: پخش گزارشی از شبکه الجزیره درباره عدم اقدام جدی نیروهای پیشمرگه کُرد درقبال عناصر داعش، سوالات زیادی را درباره علل عدم تحرک ائتلاف بین المللی در برابر داعش در اذهان ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سالم مشکور، مجری و روزنامه نگار عراقی در یادداشتی در روزنامه " الصباح" نوشت: شبکه قطری الجزیره که متهم به حمایت از داعش است، گزارشی را از انتقال خودروهای حامل عناصر داعش و تجهیزات آنان از طریق جاده ای "امن" از شهر موصل عراق به شهر الرقه سوریه پخش کرد.

به نوشته الصباح، این رویداد در منطقه ای نزدیک شهر سنجار عراق و در دشتی روی می دهد که نیروهای پیشمرگه کرد در آن جا مستقر هستند و ده ها خودرو و کامیون حامل عناصر داعش و تجهیزات نظامی از این جاده عبور می کنند، بدون اینکه با اعتراض و یا هیچ حرکتی از سوی نیروهای پیشمرگه کرد روبرو شوند. یکی از نیروهای پیشمرگه کُرد گفت دستوراتی صادر شده مبنی براینکه نباید هیچ واکنشی را در برابر عناصر داعش نشان دهیم.

یک نیروی پیشمرگه دیگر گفت گروهی از نیروهای پیشمرگه یک روز در برابر داعش ایستادند و خیابان را بستند؛ اما فوراً دستوراتی مبنی بر عقب نشینی به آنان صادر شد و ده ها کامیون متعلق به داعش در امنیت کامل از جلوی چشمان نیروهای پیشمرگه کرد عبور کردند.

چنین مسائلی تایید کننده گزارش های مربوط به حمایت جنگنده های ائتلاف از جنایتکاران داعش در بسیاری از مناطق عراق حکایت دارد، به ویژه آن عده از عناصر داعش که درمحاصره ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در اراضی عراقی اشغال شده از سوی این گروه قرار دارند.

مشکور در ادامه آورده است: این موضوع همچنین یادآور اقرار وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع در کمیسیون دفاعی در کنگره آمریکا است که چند ماه پیش در پاسخ به رئیس کمیسیون دفاعی مبنی براینکه چرا واشنگتن با وجود برخورداری از ماهواره ها و امکانات نظارتی، از رصد کردن عناصر داعش هنگام پیشروی به سمت موصل ناتوان است، گفت: برخی از طرف های عراقی به دولت بغداد اعتراض داشتند و با دخالت ضد داعش نخواستیم این برداشت ایجاد شود که از دولتی که مورد اعتراض است، حمایت می کنیم.

به نوشته روزنامه الصباح، عده ای این پاسخ وزیر دفاع آمریکا را تعبیری ظریف از این واقعیت آشکار دانستند که شاید ورود داعش به عراق، برنامه ریزی شده بود تا اهرم فشاری بر نخست وزیری وقت به منظور واداشتن او به عقب نشینی از نخست وزیری برای دور سوم باشد؛ و اعتراض طرف های سیاسی عراقی برای عدم تحرک ضد داعش در عراق بهانه ای بیش نبود.

این تحلیلگر عراقی معتقد است که نوری المالکی نمی دانست که روابطش با آمریکا را چطور مدیریت کند؛ و برخی از درخواست های آمریکا را به طور غیردیپلماتیک رد می کرد، به همین دلیل در واشنگتن به او به عنوان فردی در خارج از دایرۀ هماهنگی و تعامل نگریسته می شد؛ اما حیدر العبادی نخست وزیر عراق با هوشیاری بیشتری عمل کرد، زیرا به اهمیت همکاری با طرف آمریکایی واقف بود.

در پایان این یادداشت آمده است: بريت ماگورك، مسئول پرونده عراق در دولت آمریکا چند ماه پس از به در یکی از کمیته های کنگره گفت عملکرد العبادی تا کنون طبق نظرات ما بوده است. چند مسئول آمریکایی دیگر نیز عملکرد و اقدامات العبادی را تایید کردند. اما پیشرفت نکردن در عملکردی که مطابق خواست واشنگتن باشد، ممکن است اوضاع عراق را به مسیرهای نامشخصی در سایه وجود داعش سوق دهد، آن هم در شرایطی که به نظر می رسد ائتلاف بین المللی بیشتر از آن که بخواهد با داعش بجنگد، نبرد میان داعش و دولت عراق را مدیریت می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها