جزئیات نقض حقوق زندانیان سیاسی در امارات

جزئیات نقض حقوق زندانیان سیاسی در امارات
جمعه 27 شهريور 1394 - 21:09

اقدام های سرکوبگرانه مسؤولان زندان "الرزین" امارات علیه زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان پرونده موسوم به "امارات 94" در روزهای اخیر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر در گزارشی به بدرفتاری و اقدامات سرکوبگرانه مسئولان اماراتی علیه زندانیان سیاسی در این کشور پرداخت و موارد نقض حقوق زندانیان و بدرفتاری با آنها را تشریح کرد.

این مرکز ضمن محکوم کردن نوع برخورد با زندانیان سیاسی در امارات بویژه زندانیان گروه پرونده موسوم به "امارات94" در زندان الرزین، از مسؤولان اماراتی خواست تا به قوانین و موازین بین المللی در ارتباط با زندانیان احترام بگذارند و حقوق اساسی و انسانی آنها را محترم بشمارند.

مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر در این گزارش مهمترین موارد بدرفتاری با زندانیان سیاسی در زندان الرزین را به شرح زیر دانسته است:

1 – حبس در سلول انفرادی به مدت 3 روز و مصادره هر آنچه دارند.

2 – پاره کردن کاناپه و بازرسی آن.

3 – ریختن خمیر دندان در دستشویی برای یافتن قلم هایی که به نظر می رسد با آن برای رئیس کشور امارات نامه نوشته اند.

4 – مصادره تمام وسایل آنان مانند ملحفه، پتو و حوله به گونه ای که باید در یک هفته فقط از یک حوله استفاده کنند.

5 – کاهش تعداد لباس ها و حتی کاهش تعداد دفعات شستن لباس به گونه ای که لباس آنان کثیف و غیر قابل پوشیدن شده است.

6 – وادار ساختن آنان به پرداخت هزینه تماس تلفنی با خانواده، شنود مکالمه، قطع خط به خاطر هر علت بیهوده یا محروم ساختن کلی آنان از تماس تلفنی.

7 – دادن غذای غیر بهداشتی که از کمترین استانداردهای کیفیت و بهداشت بی بهره است. 

8 – محروم ساختن آنان از امکانات فرهنگی و آموزشی و مجازات آنان به خاطر ابتدایی ترین امور مانند مرتب نبودن سلول؛ به رغم آنکه زندانیان به مرتب بودن و نظافت آن اهمیت می دهند.

مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر در گزارش خود آورده است: این اقدام های سرکوبگرانه که مغایر با اصول انسانی است، به منظور مجازات زندانیان و فشار روانی به آنان صورت می پذیرد.

براساس این گزارش، مسؤولان زندان الرزین از ابتدای ماه سپتامبر 2015 حمله بسیار شدیدی علیه زندانیان سیاسی آغاز کرده اند.

مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر در گزارش خود آورده است: "طارق حمد المقبالی" از مسؤولان زندان الرزین در راس یک گروه از زندانبانان نپالی مسلح به سلاح و دستبند، دست و پای زندانیان و هر شخصی را که کلمه ای در اعتراض به اقدام های ددمنشانه آنان بیان کرد، بستند.

زندانبانان بند 10 زندان الرزین نیمه شب هنگامی که زندانیان خواب بودند، وارد این بند شدند، آنان را از سلولها خارج ساختند. این زندانبانان سپس در سلول ها را به هم ریخته و تفتیش آنها پرداختند.

احمد الطابور از جمله مدافعان حقوق بشر و عضو و مدیر سابق جمعیت ارشاد و اصلاح اجتماعی بود که به خاطر یافتن یک عدد قلم از وی، به مدت 3 روز در سلول انفرادی حبس شد.

این اقدام زندانبانان مغایر با اصل هفتم منشور رفتار با زندانیان است که بر لزوم عدم استفاده از مجازات سلول انفرادی تاکید دارد.

الطابور روز 17 مه 2012 میلادی پس از نوشتن عریضه ای که در آن خواستار اصلاحات شده بود، بازداشت شد و در پرونده موسوم به "امارات 94" به 10 سال زندان محکوم شد.

مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر این اقدام های شنیع، غیرانسانی و مغایر با معاهده های بین المللی درقبال زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی را محکوم کرد و موارد زیر را از مقام های اماراتی خواستار شد.  

1 – آزادسازی بدون قید و شرط تمام زندانیان سیاسی. 

2 – احترام به اصول اساسی رفتار با زندانیان و عمل به قواعد بین المللی در زمینه رفتار با زندانیان.

3 – احترام به اصول حمایت از بازداشت شدگان یا زندانیان.

4 – دست برداشتن از سیاست مجازات زندانیان سیاسی و توهین به آنان.

5 – اجرای تعهدات بین المللی درباره احترام به پیمان مبارزه با شکنجه، بدرفتاری و رفتارهای غیرانسانی و توهین آمیز.

6 – دست برداشتن از سیاست انتقام و مجازات گروهی علیه زندانیان سیاسی که فقط خواستار اصلاحات سیاسی در امارات شده اند.

7 – بازخواست زندانبانان و مسؤولان شرکت کننده در شکنجه برنامه ریزی شده و تعدی مستمر به زندانیان. 

مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر از گزارشگر ویژه شکنجه و کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل خواستار مداخله فوری و از مقام های اماراتی اجرای تعهداتشان در زمینه احترام به حقوق زندانیان و در زمینه مبارزه با شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را خواستار شد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها