موضع آمریکا در قبال اسد چگونه تغییر کرد؟

موضع آمریکا در قبال اسد چگونه تغییر کرد؟
يکشنبه 29 شهريور 1394 - 15:20

وزیر امور خارجه امریکا در تغییر موضعی آشکار، از آمادگی کشورش برای مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم جان کری وزیر خارجه امریکا شنبه در لندن و طی اظهاراتی که گویای چرخش آشکار در مواضع آمریکا نسبت به بشار اسد رئیس جمهور سوریه است، آمادگی کشورش را برای مذاکره با بشار اسد اعلام کرده و بر ضرورت اغاز مذاکرات برای حل بحران سوریه تأکید کرد.

کری همچنین از روسیه و ایران خواست از نفوذ خود در این زمینه استفاده کنند وخاطرنشان کرد که بشار اسد باید کناره گیری کند اما ضرورتی ندارد که این کار بلافاصله پس از حل بحران صورت گیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: امریکاییها از همکاری روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش استقبال می کنند.

وی روز جمعه تصریح کرده بود که اوباما، گفتگوی نظامی با روسیه برای حل بحران سوریه را گام بعدی مهمی می داند و امیدوار است این گفتگوها به زودی آغاز شوند.

گفتنی است روزنامه های انگلیسی، پیشنهاد گفتگوی نظامی امریکا به روسیه برای حل بحران سوریه را نشانه ناتوانی دولتمردان این کشور در  برابر بحران سوریه دانستند و خاطرنشان کردند که عقب نشینی امریکا از بحران سوریه، باعث می شود بشار اسد همچنان در قدرت بماند.

تحلیلگران غربی نیز تغییر مواضع امریکا را ناشی از آن دانستند که دولت امریکا متقاعد شده است که بدون کمک روسیه، برخورد نظامی با مسئله داعش بی نتیجه است.

البته حقیقت بسیار فراتر از این توجیه های سطحی است؛ این که حملات هوایی ائتلاف امریکایی بدون دخالت نیروی زمینی، بی نتیجه است و ارتش سوریه همان حلقه گم شده در زمینه مبارزه با تروریسم در این کشور است البته مشروط بر اینکه طرفهای غربی واقعا خواستار از بین بردن تروریسم باشند.

آشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا نیز در تماس تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی شویکو، نابودی داعش و تضمین تغییر سیاسی در سوریه را دو هدفی دانست که باید برای تحقق آنها تلاش کرد.

به این ترتیب برخی ناظران معتقدند گفتگو بین واشنگتن و مسکو برای هماهنگی نظامی در سوریه می تواند مقدمات هماهنگی مستقیم یا با وساطت روسیه بین واشنگتن و ارتش سوریه را برای مقابله با گسترش داعش در منطقه فراهم کند. و این نشان می دهد که تغییر مواضع امریکا نسبت به سوریه به نفع آن دسته از نظامهای منطقه که به دنبال براندازی نظام سوریه از طریق کمک به گروههای تروریستی بودند، نیست.
 

پربیننده ترین خبرها