کاخ باکینگهام / ملکه پیرسکته آخر را می زند؟

کاخ باکینگهام / ملکه پیرسکته آخر را می زند؟
سه شنبه 31 شهريور 1394 - 21:31

ملکه ۸۹ ساله انگلیس بدترین روزهای عمر خود را سپری می کند. طی روزهای اخیر وقایعی در انگلیس و کشورهای تحت پوشش سلطنت او رخ داده است که هر یک تا پیش از این کابوسی برای اعضای خاندان سلطنتی محسوب می شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر،  در نخستین واقعه، «جرمی کوربین» به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد، فردی که به عنوان یک سوسیالیست چپ گرا به صورت ذاتی نسبت به ریخت و پاش های دربار سلطنتی معترض است و نه تنها ملکه الیزابت، بلکه دیگر اعضای دربار مانند «پرنس چارلز» و «کیت میدلتون» از شنیدن نام وی به وحشت می افتند.

بسیاری از هواداران جرمی کوربین، کاخ باکینگهام را مولد فساد مالی در کشورشان و همچنین نماد حمایت از سیاست های تروریستی دو دولت «تونی بلر» و «دیوید کامرون» در عراق و سوریه می دانند.

اخیرا یک سایت متعلق به هواداران کوربین رسما ملکه الیزابت را حامی تروریسم خواند، موضوعی که منجر به حمله شدید نهادهای سیاسی و امنیتی انگلیس به رهبر حزب کارگر شد. اگر چه جرمی کوربین در یک موضع گیری صریح اعلام کرد وی نقشی در اداره سایت مذکور نداشته اما بر همگان مسجل است که رهبر جدید حزب کارگر خود نیز مشابه چنین نظری را در خصوص ملکه و خاندان سلطنتی دارد.

دومین موضوعی که طی روزهای اخیر منجر به نارضایتی و خشم ملکه انگلیس شد، به تهدید دوباره اسکاتلندی ها مبنی بر برگزاری همه پرسی در خصوص استقلال از انگلیس باز می گردد. خیز جدید استقلال طلبان اسکاتلندی در حالی صورت می گیرد که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان اسکاتلند به ویژه بیشتر کسانی که در جریان همه پرسی گذشته به عدم استقلال این منطقه از انگلیس رای دادند، معتقدند دولت دیوید کامرون هیچ یک از تعهدات خود در قبال منطقه اسکاتلند را عملی نساخته و درحقیقت آنان را در جریان همه پرسی فریب داده است.

جدی تر شدن تقابل اسکاتلندی ها و دولت مرکزی می تواند به برگزاری مجدد همه پرسی منجر شود، خصوصا اینکه اسکاتلندی ها در جریان برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی توانستند پارلمان این منطقه را به شکلی تقریبا یک دست در اختیار بگیرند. ملکه الیزابت البته تصور می کرد با برگزاری همه پرسی سال گذشته، عملا پرونده استقلال اسکاتلند برای چندین دهه دیگر بسته خواهد ماند اما اعتراضات اخیر نشان دهنده تحولات غیر قابل پیش بینی و تکان دهنده ای است که ملکه آمادگی لازم را برای مواجهه با آنها ندارد.

با این حال به نظر می رسد جرمی کوربین و اسکاتلند تنها نام هایی نیستند که ذهن ملکه را نسبت به خود مشغول و مغشوش نموده اند. اخیرا «تونی ابوت» نخست وزیر سلطنت طلب و از وفاداران دو آتشه ملکه الیزابت در انتخابات سراسری استرالیا شکست خورد و «مالکولم ترنبول» به عنوان نخست وزیر جدید این کشور سوگند یاد کرد.

ترنبول به شهروندان استرالیایی وعده داده است که پس از پایان سلطنت ملکه الیزابت ـ با مرگ ملکه ـ پروسه جدایی کشورش از ساختار سلطنتی وابسته به انگلیس را به جریان خواهد انداخت. به عبارت بهتر؛ ملکه الیزابت به خوبی این نکته را درک کرده است که شهروندان استرالیایی نیز نسبت به استمرار روند فعلی ـ قرار گرفتن ذیل نظام سلطنتی بریتانیا ـ رضایت ندارند.

بر این اساس؛ «استرالیا»، «اسکاتلند» و «حزب کارگر» این روزها به سه نام آزار دهنده برای ملکه ۸۹ ساله انگلیس تبدیل شده اند. بنابراین شاید بتوان اظهارات اخیر نخست وزیر جدید استرالیا را به مثابه سکته سیاسی آخر ملکه الیزابت در دوران بیش از نیم قرن سلطنت وی دانست، چرا که او هرگز تصور نمی کرد پس از حدود ۶۴ سال سلطنت، محدوده قدرت سلطنتی اش این گونه مورد تهدید و چالش قرار گیرد.

 

پربیننده ترین خبرها