انتقاد از دادن مسئولیت حقوق بشری جهانی به عربستان!

انتقاد از دادن مسئولیت حقوق بشری جهانی به عربستان!
چهارشنبه 1 مهر 1394 - 14:46

العالم - انتقادهای بین المللی از اقدام سازمان ملل متحد در سپردن ریاست کمیته کارشناسان شورای حقوق بشر به عربستان سعودی همچنان در سطح گسترده ای ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، سازمان خبرنگاران بدون مرز هم در تازه ترین موضع گیری خود به شدت از اقدام سازمان ملل متحد در واگذارکردن ریاست کمیته کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر به عربستان سعودی انتقاد کرد و این تصمیم را «اقدام زشت» توصیف کرد.

به نوشته پایگاه خبری «منامه پست»، الکساندرا الخازن رئیس دفتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد این اقدام اهانت آمیز است که ریاست این کمیته به کشوری واگذار شود که خود یکی از بزرگ ترین کشورهای ناقض حقوق بشر در جهان است.
پایگاه خبری عرب زبان «dw» نیز در این خصوص اعلام کرد عربستان  در زمینه شاخص آزادی مطبوعات که خبرنگاران بدون مرز آن را منتشر می کند  در بین 180 کشور در ردیف 164 قرار دارد.
بر اساس ارقامی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرد از ابتدای سال کنونی 123 نفر در عربستان اعدام شده اند. پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل از کاستی های موجود در نظام قضایی عربستان سعودی انتقاد کرد و از این کشور خواست اجرای حکم اعدام را متوقف کند.
بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، عربستان سعودی فقط در نیمه اول سال 2015 صد نفر را اعدام کرده است و در سال 2014 نیز در همین مقطع 90 نفر را اعدام کرده بود که به این معناست که در این کشور هر دو روز در میان یک نفر با قطع سر اعدام می شود.
بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، بیشتر کسانی که در سال های اخیر در عربستان اعدام شده ام به جرم های غیر قتل محکوم شده بودند.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی در سه دهه (از ژانویه 1985 تا ژوئن 2015 ) دو هزار و دویست و هشت نفر را اعدام کرده است که بیشتر آنها اتباع خارجی بودند و در بین آنها افرادی نیز بودند که دچار اختلالات عقلی بودند.

پربیننده ترین خبرها