رقص سیاسی اردوغان با تاتلیس!

رقص سیاسی اردوغان با تاتلیس!
چهارشنبه 1 مهر 1394 - 18:11

طی ساعات اخیر خبری غیر منتظره در فضای سیاسی ترکیه پیچید که حاکی است «ابراهیم تاتلیس» خواننده سرشناس از استان کردنشین «شانلی اروفا» وارد رقابت های انتخاباتی شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر، وی قرار است به عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری زود هنگامی که قرار است اوایل آبانماه امسال در ترکیه برگزار شود حضور پررنگی داشته باشد.

طی ساعات اخیر تحلیل های زیادی در خصوص چرایی ورود ابراهیم تاتلیس به رقابت های انتخاباتی منتشر شده است. اصرار وی مبنی بر نامزدی وی در استان کردنشین شانلی اروفا نشان از ورود حزب عدالت و توسعه به «پلان B» انتخاباتی است. اردوغان در وهله اول قصد دارد با بهبود بخشیدن موقعیت حزب خود در نظرسنجی های انتخاباتی، بتواند معادله را به سود خود باز گرداند.

پس از برگزاری انتخابات اخیر در ترکیه و کسب حدود ۴۱ درصد آرا از سوی حزب عدالت و توسعه، اردوغان با همفکری برخی مشاوران خود تصمیم گرفت مانع از تشکیل دولت ائتلافی شود تا با برگزاری انتخابات زودهنگام دوباره بتواند آرای حزب متبوعش را به بالای ۵۰ درصد افزایش داده و مجددا تشکیل دولت دهد.

اردوغان امیدوار بود بتواند با تکیه بر نارضایتی عمومی مردم از عدم تشکیل دولت ثابت، آرای خاموش و حتی برخی آرای احزاب مخالف را به سود خود روانه سازد اما محاسبات وی نادرست از آب در آمد! نظرسنجی های انتخاباتی اخیر نشان می دهد محبوبیت حزب عدالت و توسعه در مجموع حدود ۲ درصد افت کرده و به ۳۹ درصد رسیده است.

به عبارت بهتر؛ اردوغان نتوانست در جلب و هدایت آرای عمومی به سبد رای حزب عدالت و توسعه موفقیتی کسب کند، لذا این واقعیت را پذیرفته است که گذشت زمان دیگر به سود وی نیست و نمی تواند بر روی افزایش اقبال آرای عمومی نسبت به خود حساب ویژه ای باز کند. بر این اساس؛ او هم اکنون دست به اجرای طرح جایگزینی زده است که نه بر مبنای «افزایش محبوبیت حزب عدالت و توسعه»، بلکه بر مبنای «کاهش محبوبیت حزب دموکراتیک خلق» استوار است.

رجب طیب اردوغان که طی یک ماه اخیر معادلات سیاسی کشورش از «ادیرنه» تا «اردهان» یعنی غربی ترین تا شرقی ترین نقطه را رصد کرده، در صدد تغییر کل بازی از طریق تاثیرگذاری معکوس بر آرای حزب دموکراتیک خلق بر آمده است.

او به این نتیجه رسیده که تنها راه تشکیل دولت مستقل توسط حزب عدالت و توسعه، کاهش سبد آرای حزب دموکراتیک خلق به زیر ۱۰ درصد است. در این صورت حزب دموکراتیک خلق به مانند ادوار گذشته قدرت ورود به پارلمان را نخواهد داشت و دو حزب رقیب دیگر یعنی جمهوریخواه خلق و ملی گرا نیز قدرت جلوگیری از تشکیل دولت تک حزبی توسط اردوغان را نخواهند داشت.

رئیس جمهور ترکیه و همراهانش در حزب عدالت و توسعه به این نتیجه رسیده اند که آرای سنتی دو حزب ملی گرا به رهبری «دولت باغچه لی» و جمهوریخواه خلق به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو» تا زمان انتخابات تغییری نخواهد کرد اما می توان در سبد آرای حزب دموکراتیک خلق به رهبری «صلاح الدین دمیرتاش» تغییر ایجاد کرد.

بر اساس این برنامه ریزی، هم اکنون ابراهیم تاتلیس قصد دارد به عنوان نامزد مورد حمایت حزب عدالت و توسعه در استان تعیین کننده شانلی اروفا ـ محل درگیری نیروهای دولتی و پ ک ک ـ وارد گود رقابت های انتخاباتی شود که اگر آرای کردهای این منطقه به سود او واریز شود، شاهد افت چشمگیری در آرای عمومی حزب دموکراتیک خلق خواهیم بود. در این صورت حتی ممکن است آرای این حزب به زیر ۱۰ درصد سقوط کرده و اردوغان بتواند به خواسته خود مبنی بر تشکیل دولت تک حزبی با وجود کسب آرای زیر ۵۰ درصد برسد.

 

پربیننده ترین خبرها